Stavtaket foran på velferdsteknologi

Jone Storsnes er et flott eksempel på at vi i Trysil er gode på bruk av velferdsteknologi og tverrsektorielt samarbeid med brukeren i fokus.

Glad mann i rullestol snakker i mikrofon mens leende kvinne står ved høyt, rundt bord på podiet under presentasjon - Klikk for stort bildeVelferdsteknologi handler ikke om teknologien. Det handler om hvordan vi kan benytte digitale verktøy i hverdagen til å fremme aktivitet, deltakelse og mestring hos den enkelte innbygger og samt styrke tverrfaglig samhandling med fokus på brukeren. Jone Storsnes og Ine Holt er med på et vellykket prosjekt i Trysil. Gro Svarstad

Det har han fortalt om sammen med prosjektleder og ergoterapeut Ine Holt på flere seminarer, nå sist i Sunne i Sverige der Grensekomiteen Innlandet – Dalarna hadde et seminar der temaet var Droner og velferdsteknologi i kommunal forvaltning – effektivisere kommunal forvaltning gjennom robotisering og automatisering.

Digitalt innenforskap

- I Sunne presenterte Jone og jeg digitalt innenforskap for mennesker med funksjonsvariasjoner som viser til hvordan teknologi kan gi økt mestring av aktivitet og deltakelse, og føre til økt selvbestemmelse og samhandling.
Jone fortalte om overgangen ved å flytte ut av gutterommet og inn i sitt eget hjem, og hvordan han mestrer hverdagen mer selv takket være utstrakt bruk av teknologi, sier Ine.

Selv fortalte hun om hvordan kommunen må tilpasse tjenestene sine til en ny generasjon som vokser opp i en digital hverdag, men som har behov for tett oppfølging. Hvilke muligheter gir vi dem, og hvilke muligheter fratar vi dem som fagpersoner?

Stavtaket foran

- Ine og Jone presenterte på en glimrende måte hvordan velferdsteknologi har bidratt til at Jone kan bo i egen leilighet og leve et aktivt liv. Deres erfaringer viser også at Trysil kommune ligger i forkant når det gjelder tverrsektorielt samarbeid med brukeren i fokus. HelseInn løfter fram Trysil som en kommune som ligger stavtaket foran når det gjelder bruk av velferdsteknologi, sier Gro Svarstad i grensekomiteen.

Nasjonalt prosjekt

Ine forteller at Trysil kommune siden 2022 har deltatt i det nasjonale prosjektet Velferdsteknologi for barn, unge og voksne med medfødte eller tidlig ervervede funksjonsnedsettelser. Det ledes av Helsedirektoratet og KS. 82  kommuner deltar i prosjektet.

- Prosjektgruppa i Trysil består i tillegg til Jone som brukerrepresentant og meg som prosjektleder at spesialipedagog Therese Ås på Innbygda skole, helsefagarbeider May Helen Lunde fagarbeider på Hagebæk,  helsefagarbeider Irene Rønes Jota på Bergetunet, ergoterapeut Ann Kristin Flystveit i enhet for rehabilitering og Silje Haugan på SÅTE IKT, sier Ine.

Kartlegging

I prosjektet har de sett på kommunens struktur og samhandling, hvilke systemer vi benytter, hvor og hvordan tjenestemottaker og deres pårørende får bistand via tiltak fra kommunen, og hvor hjelpemidler kommer fra; privat innkjøp, kommunalt lager eller Nav Hjelpemiddelsentral.

- Velferdsteknologi handler ikke om teknologien, det handler om hvordan vi kan benytte digitale verktøy i hverdagen til å fremme aktivitet, deltakelse og mestring hos den enkelte innbygger samt styrke tverrfaglig samhandling. Hva gjør vi i dag, hva kan vi gjøre annerledes i morgen? sier Ine.

Store og små endringer

Prosjektet som er inne i sitt siste år før det går over i drift, har ført til både små og store endringer. Blant de største nevner Ine:

• Enhet for hverdagsmestring avdeling 4, 5 og 6, Innbygda skole, Trysil ungdomsskole og Basen på Trysil videregående skole gikk våren 2023 over fra skriftlig beskjedbok mellom hjem, skole og avlastning til å benytte digital kommunikasjon i appen Jodacare.
  • Enhet for hverdagsmestring avdeling 4, 5 og 6 og Innbygda skole har siden våren 2023 økt fokus på muligheten for digital dagskalender som en erstatning for borrelås og manuell håndtering av dagsplan. Det bidrar til økt forutsigbarhet, aktiv deltakelse og innsikt i egen hverdag for innbyggeren/tjenestemottakeren, foresatte/pårørende samt bedre oversikt for ansatte i den enkeltes avtaler og aktivitetsplanlegging.
  • Enhet for hverdagsmestring avdeling 4, 5 og 6 tok våren 2024 i bruk elektroniske medisindispensere i tjenesten. Den skal fremme egenmestring og redusere medisinavvik og feilmedisinering i tjenesten.
  • Enhet for hverdagsmestring avdeling 4, 5 og 6 og Innbygda skole har fått et felles alarmsystem i Sensio Pocket for trygghetsalarm, kollegavarsling, elektronisk medisindispenser og digitalt tilsyn.

Helhetlig tjenestemodell

I prosjektet jobber de ut fra verktøyet Helhetlig tjenestemodell som kommunen benytter for samhandling, som synliggjør og ansvarsfordeler alt som handler om brukerfokus, kartlegging, tildeling og evaluering av tjenesten samt løpende kommunale tjenester fra anskaffelser til vedlikehold og daglig drift. Hvem har ansvar for hva? Ansvaret blir plassert på hele linja fra ferievikaren til kommunedirektøren.

Målrettet arbeid

- Prosjektgruppa har jobbet målrettet i ukentlige prosjektmøter. Vi har arrangert lynkurs i velferdsteknologi. Vi har gitt opplæring til ansatte, holdt fagdager, innlegg i konferanser med mer. Vi har vært på en runde hos barnevernet, PP-tjenesten og tjenestekontoret for å informere og ha dialog om prosjektet. Vi har som mål og ønske å styrke tverrfaglig samhandling på tvers til det beste for barn, unge og voksne med foreldre, foresatte og pårørende, sier Ine.

Tre menn og seks kvinner oppstilt foran presentasjon på lerret - Klikk for stort bildeFra seminaret i Sunne fra venstre Jakob Ebner fra Grensekomiteen Innlandet-Dalarna, helsefagarbeider May Helen Lunde, helsefagarbeider Bodil Solvang Rønes, prosjektleder Ine Holt, brukerrepresentant Jone Storsnes, Gro Svarstad fra Grensekomiteen Innlandet-Dalarna, næringssjef Anja Holmøy Aamold, norsk prosjektleder i SITE Mobility Marthe Dyrud og leder i Sør-Østerdal interkommunale politiske råd Leif Harald Walle. Gro Svarstad

Ine Holt
Ergoterapeut