Stor økning i søkere til kulturskolen

Fra siste til kommende skoleår har elevtallet økt med hele 54 %.

Tre barn i malerfrakk får opplæring av kvinnelig lærer - Klikk for stort bildeMaling er stas det. Øyvind Nordstrand, Trysil kommune

- Vi ser en svært god interesse for fagene våre og en kraftig økning i antall unike elever! jubler rektor Øyvind Nordstrand.

Tilbud om elevplass

Ved utgangen av forrige skoleår var det totalt 139 elever. Nå har hele 214 elever fått tilbud om elevplass fra høsten av.

Tilbud som fenger

Det er nok ikke bare en spesifikk grunn til den positive økningen i elevtallet, men en av årsakene ligger nok i at kulturskolens fag- og gruppetilbud har skapt interesse. Kulturskolens ansatte har også besøkt alle skolene i kommunen og informert godt om kulturskolens tilbud.

Positivt med kulturkarusell

Kulturkarusellen som har vært på SFO på Innbygda skole har sannsynligvis også hatt en positiv innvirkning når det gjelder å skape interesse for kulturskolen blant de yngste elevene.

- At vi i tillegg har brukt en god del tid og ressurser på å være synlige i sosiale medier gjennom hele vinteren og våren har sikkert også hjulpet til, nevner rektor.

Omprioritert ressurser

Øivind forteller videre at kulturskolen i nevneverdig grad ikke har økt antall lærere eller stillingsstørrelser. Men noen tilpasninger på ressursene er gjort, slik at kulturskolen i større grad kan levere de tilbudene som trysilsamfunnet ønsker seg.

- Og vi er veldig glade og ydmyke for at det ser ut til at vi har lyktes med akkurat det! sier Øyvind.

Noen på venteliste

Hovedopptaket av elever til skoleåret 2024-2025 er nå ferdigstilt, og alle søkerne skal nå ha fått en tilbakemelding på søkt plass. Antall søkere som ikke har fått tildelt plass er nå 11 stykker, forrige skoleår var det 10 stykker.

- Blant disse 11 som ikke har fått plass er det fire voksne. Disse klarer vi ikke å gi et tilbud til på grunn av den store økningen i antall søkere, samt at vi skal prioritere elevplass til barn og unge. Særlig er det stor interesse for piano. De resterende 7 søkerne er barn og unge som har søkt på fag som enten utgår på grunn av for få søkere, og/eller på fag der vi (foreløpig) ikke har klart å skaffe lærere, opplyser Øyvind.

Graf som viser antall søkere som har søkt på kulturskolen - Klikk for stort bildeGrafen viser antall søkere til kulturskolen de siste tre årene.