Store ringvirkninger av SITE-samarbeidet

Flyplass, flere arbeidsplasser, nye bedrifter, økt sommersatsing og vertskapsutdanning og mer til har vi fått gjennom SITE 1, 2 og 3.

Anja Holmøy Aamold på benk foran rådhuset - Klikk for stort bildeSITE 1, 2 og 3 har gitt Trysil og regionen mye, synes næringssjef Anja Holmøy Aamold. Nå håper hun næringslivet engasjerer seg stort i SITE 4. Marte Øverland Kornerud, Trysil kommune

Det er bare noe av alt det SITE-samarbeidet har bidratt til gjennom tre prosjekter. SITE er forkortelse for Sälen, Idre, Trysil og Engerdal og er et samarbeid mellom kommunene Trysil, Engerdal, Älvdalen og Malung-Sälen.

Nytt prosjekt

Et fjerde SITE-prosjekt er i startfasen nå.

- Det kan være vanskelig å se hva man får ut av slike prosjekter. Ikke alt er målbart og noe trenger å modne og gir først resultater over tid. Andre ting er det vanskelig å vite om ville ha skjedd også uten slikt samarbeid, sier Trysils næringssjef Anja Holmøy Aamold. 

Hun har gått igjennom resultatene fra de tre tidligere prosjektene, som ble avsluttet før hun ble næringssjef. Hun er imponert. 

Arbeidsplasser

- Jeg ser at det i tillegg til konkrete og målbare resultat har blitt opprettet flere nettverk og samarbeid. Det har også vært stor kompetanseheving av ansatte i regionen, spesielt innen reiseliv og det offentlige. Og ulike aktiviteter har bidratt til å sette fokus på regionen vår, sier Anja.

Hun understreker at SITE ikke kan ta æren alene for bedriftsetableringer og nye arbeidsplasser, men hun er overbevist om at prosjektene har bidratt, blant annet gjennom satsingen på sykkelturisme og guiding. 

SITE 1

Kommunalsjef i sektor for samfunnsutvikling Bente Hagen har oppsummert de tre første SITE-prosjektene:

Det første SITE-prosjektet startet i 2011. Prosjektet var for og med kommunene og hensikten var å ruste dem for å ta imot flere internasjonale turister. Blant resultatene fra prosjektet er: 

  • Campus Trysil ble etablert.
    • Der kunne innbyggere og sesongarbeidere ta del i desentraliserte høgskolestudier og lokalt tilpassede kurs. Det samme skjedde i Sälen og Idre. 
  • Entreprenørskap
    • Prosjektet arrangerte entreprenørhelger for ungdom og sesongarbeidere og bidro dermed til entreprenørskap og gründervirksomhet. 
  • Samarbeid med utdanningsintitusjoner
    • Prosjektet har ført til et styrket samarbeid mellom regionen og utdanningsinstitusjoner. Det er blant annet gjennomført studiereiser for 60 studenter fra 15 land. 
  • Vann, avløp, slam og renovasjon
    • Det er utviklet et grenseoverskridende samarbeid innen vann, avløp og renovasjon. Muligheter for samarbeid om slambehandling er utredet. De svenske kommunene har spurt Trysil om å få kjøpe denne tjenesten. I Trysilfjellet er det etablert molok med kildesortering i hytteområder og sentre i et samarbeid mellom regional renovatør, hytteområdene og SITE. Bedre avfallsløsninger øker kildesorteringsgraden i SITE-regionen og bidrar til at miljøbelastningen fra reiselivet blir mindre.  

SITE 2

Det andre SITE-prosjektet startet i 2015. Der ble målet om å utvikle regionen til en internasjonal og bærekraftig turistdestinasjon med en attraktiv besøksnæring videreført. Fokus var på eksportmuligheter, nyetableringer, bærekraft og samarbeid om offentlig infrastruktur. 

Blant resultatene fra prosjektet er: 

  • Flyplass
    • Scandinavian Mountains er et begrep som ble lansert av SITE II og som senere ble navnet på regionens nye flyplass. SITE støttet aktivt opp om arbeidet med etableringen av flyplassen.  
  • Redusere grensehindre
    • Ulike grensehindre som næringsaktørene møter, er identifisert. Det har vært satt søkelys på disse gjennom en egen grensehinderkonferanse, i møter med stortingsrepresentanter, deltakelse på Grenseforum og dialog med Grensekomiteen, Grensetjenesten og Grenserådet. 
  • Bærekraftig reisemål
    • Trysil og resten av SITE-regionen er merket og remerket som bærekraftig reisemål. Det har også ført til etablering av en destinasjonsledelse. Prosjektlederne har gjennomført kurs i GSTC (The Global Sustainable Tourism Council). GSTC sitt verktøy GAP-analyse er brukt aktivt i arbeidet med å motivere medlemsbedrifter til å jobbe i en bærekraftig retning. Verktøy for å kommunisere bærekraft mot reiselivets gjester er tatt i bruk i et samarbeid mellom Destinasjon Trysil og kommunikasjonsbyrået Awake. En rekke bedrifter i Trysil har blitt godkjent som miljøfyrtårn. 
  • Feltarbeid
    • Trysil ble valgt som sted for å gjennomføre feltarbeid og datainnsamling i forskningsprosjektet Biotour. Prosjektet handler om videreutvikling av naturbasert reiseliv som sikrer næringsutvikling, robuste lokalsamfunn og bærekraftig ressursbruk. En følge er at sykkelturismen i Trysil ble kartlagt og utviklet. Norges miljø- og biovitenskapelige universitet la sitt feltarbeid til Trysil. Resultatet ble en rekke interessante rapporter fra studentprosjektene, blant annet kartlegging av fisketurisme i Trysil.
  • Eksport
    • Hvilke av regionens bedrifter som var eksportmodne ble kartlagt og prosjektet bidro til å kvalifisere dem for det internasjonale markedet. Det er også etablert samarbeid med internasjonale turoperatører og andre aktører. 
  • Helårsbesøk 
    • Det har vært en utvikling mot mer helårstilbud på destinasjonene. Det er ikke prosjektets fortjeneste alene, men prosjektet har bidratt til dette. Det ble satset mye på utvikling av sykkelturisme. I august 2018 var det visningstur til Trysil for ni turoperatører fra Tyskland, Danmark, Nederland, Belgia og England i samarbeid med Destinasjon Trysil og Innovasjon Norge. Turen hadde familier som målgruppe og programmet inkluderte sykling så vel som guidede naturopplevelser og overnatting. Som en del av SITE deltok Destinasjon Trysil på en sykkelworkshop i Danmark i oktober 2018. Der presenterte de sykkelopplevelsene i Trysil for 15 utvalgte turoperatører.
  • Nye bedrifter
    • Det er vanskelig å identifisere hva prosjektet har stått for og hva som ville ha kommet uansett, men det er rapportert på åtte nye foretak innen naturbasert guiding. I Trysil har prosjektene bidratt til å heve sommer- og skuldersesongene. I prosjektperioden har det blitt flere arbeidsplasser uten at det kan tilskrives SITE alene. 
  • Guide og vertskap
    • Det har vært flere kurs o.l. for vertskap og guider i reiselivet, i blant annet språk, historiefortelling/kreativ formidling og salgsfremmende aktiviteter mot et internasjonalt marked.  Guidenettverk er etablert. I alt har 70 aktører/bedrifter har vært med på SITE Guidenettverks aktiviteter, møter og kurs. 37 bedrifter har deltatt mer enn en gang. Rundt 15 bedrifter har vært med regelmessig.
  • Kollektivtransport
    • SITE har også deltatt i arbeidet med å bedre kollektivtilbudet for gjester til og fra Trysil og internt i Trysil. Sesongen 2018/19 var det et prøveprosjekt med utvidet rutetilbud. Det har også vært arbeidet med å etablere en forbindelse mellom Trysil og Sälen, men det har ikke lykkes ennå. 

SITE 3

Det tredje prosjektet hadde som mål at regionen skulle utvikle seg som en bærekraftig, attraktiv og ansvarsfull helårs verdensdestinasjon. Prosjektet startet sent i 2019. Dessverre ble prosjektperioden veldig preget av pandemien. 

Blant resultatene fra prosjektet er: 

  • Bærekraftig reisemål
    • Destinasjonen ble remerket som bærekraftige reisemål. 
  • Skandinavisk måltidsturisme
    • Et prosjekt med fokus på lokal mat er gjennomført. Lokale aktører og deres behov er identifisert. En felles digital møteplass der aktørene kan markedsføre seg, er etablert. Det er også jobbet med å identifisere grensehindre for salg av mat og drikke. Arrangementet Trysil Food Fest ble gjennomført første gang i 2021 i samarbeid med SITE-prosjektet. Tiltaket støtter oppunder ønsket om å utvikle det skandinaviske matmiljøet. På Trysil Food Fest får lokale mat- og drikkeprodusenter presentere og selge produktene sine. Arrangementet hadde 18 lokale utstillere og 10 000 besøkende første året.
  • Pilotprosjekt om selvkjørende busser
    • Det har blitt utført en pilot om selvkjørende/autonome busser i Trysil. Prosjektet var innovativt og forskningsrettet og startet et engasjement i SITE for å jobbe med mobilitetsløsninger. Dette danner grunnlaget for nåværende SITE 4-prosjektet. 
  • Kompetansekartlegging
    • I samarbeid med Opinion AS har det blitt gjort en omfattende kartlegging og analyse av hvilke kompetansehevende tiltak regionen må sette i verk for å framstå som attraktiv for både fastboende, besøkende og bedrifter. 

Varige bånd

I alle tre prosjektene har det blitt knyttet tettere bånd mellom næringslivet, kommunene og destinasjonsselskapene i de fire kommunene. Etablerte nettverk og samarbeid er grobunn for gode ideer, muligheter for å lære av hverandre og et varig samarbeid som kan være nyttig innenfor flere områder. Det er også knyttet kontakter med aktører utenfor regionen i de enkelte prosjektene og arbeidspakkene. 

Kompetanseheving

I prosjektene har det vært et konstant fokus på kompetanseheving. Det har kommet næringslivet, kommunene, destinasjonsselskapene og andre aktører til gode. Det er arrangert et stort antall kurs, verksteder, lederutviklingsprogram, konferanser og møter samt noen politikerreiser, personalturer og studieturer. Deltakerne har fått større kjennskap til regionen og større stolthet over egne verdier. I Trysil har vi gjennom prosjektet fått en tydeligere arbeidsfordeling mellom kommune, destinasjonsselskap og næringen selv. Blant annet er guidenettverket og arbeidet med bærekraft hensiktsmessig organisert.

Markedsføring

Aktiviteter i prosjektene som konferanser, møter, utadrettet kommunikasjon o.l. har satt et økt søkelys på regionen. Arrangerte visningsturer har fungert som ren markedsføring av destinasjonene og regionen. Brosjyrer på flere språk om guidede turer i regionen er publisert. Det er laget flere analyser, rapporter og grunnlagsmateriell som har gitt økt innsikt i regionens styrker, svakheter, muligheter med mer.

Vegen videre

Det fjerde SITE-prosjektet startet i år. Nå er fokuset på mobilitet. Vi har fått 3 millioner interreg-kroner til dette treårige prosjektet.

- De tre forrige prosjektene har fokusert mye på reiselivet. Denne gangen er hele næringslivet i fokus. Gjennom å finne gode bærekraftige løsninger på mobilitet til, fra og innad i Trysil er målet å øke lokale bedrifters muligheter og konkurransekraft. Hva de får ut av prosjektet, er i stor grad opp til bedriftene selv, sier Anja og oppfordrer alle til å engasjere seg i arbeidet med morgendagens transportløsninger. 

Les mer om SITE 4

Her er sluttrapportene fra SITE 1, 2 og 3:

Kontakt oss

Bente Hagen
Kommunalsjef
Sektor for samfunnsutvikling
E-post
Telefon 92 21 28 94
Anja Holmøy Aamold
Næringssjef
Næringsavdelingen
E-post
Telefon 90 74 20 52
Til toppen