Sykkel-Trysil feirer ti år

Trysil Bike Arena - og dermed den store stisykkelsatsinga i Trysil - fyller ti år i år. Feiringa startet 24. mai og varer hele sesongen.

Mange små unger på sykkelløp - Klikk for stort bildeSykkel-Trysil har løyper for alle. Jonas Sjøgren

Det var rene barnas dag i Gullia denne vakre maidagen.

- Både Jordet, Østmojordet, Nysted og Læringsverkstedet barnehager hadde tatt turen. De fikk sykle, ble påspandert både pølser og is - og de fikk hilse på populære Valle, sier ordfører Turid Backe-Viken.

Sykkelsuksess

- Sommerturismen i Trysil var ikke særlig stor for ti år siden. Vi manglet den helt store sommerattraksjonen. Ole Martin Norderhaug som var ordfører i 2014 og Randi Sætre var store pådrivere for sykkelsatsinga og kommunestyret endte opp med å enstemmig satse på og gi penger til stisyklingsprosjektet, sier dagens ordfører Turid Backe-Viken som også takker fylkeskommunen og næringa for å ha gitt penger til det som har blitt et sykkeleventyr. Hun deltok på markeringa sammen med Per Gunnar Sveen som nå er hovedutvalgsleder næring i Innlandet fylkeskommune og som også var til stede på åpninga for ti år siden, den gang som fylkesrådsleder i Hedmark fylkeskommune.

En halv million sykkeldager

Lokalavisa Trysil-Engerdal var til stede på feiringa og rapporterer:

Antall sykkelgjester har økt med 9 100 prosent fra 2014 til i dag. Det er syklet totalt 523 000 sykkeldager og over 2,4 millioner runder på tilrettelagte stier på disse ti årene. Olve Norderhaug oppsummer utviklinga slik i avisa:

- Det første året var det 1 000 registrerte sykkeldager. I 2015 var tallet firedoblet. Til 2016 hadde antall sykkeldager økt til 25 000. Året etter var det 40 000, så 53 000 i 2018. I 2019 var antall sykkeldager 61 000. Året etter økte det til 73 000 og så 87 000. Fra 2021 til 2022 var det en liten nedgang – til 86000 sykkeldager. I fjor sommer var det 92 000 sykkeldager. I 2023 ble det syklet 415 000 runder.

Barn i kø for å hilse på Valle - Klikk for stort bildeBarna fra Jordet, Nysted, Østmojordet og Læringsverkstedet barnehager storkoste seg på 10-årsmarkeringa på Trysil Bike Arena. De fikk sykle, spise pølser og is og ikke minst møte Valle. Jonas Sjøgren
Per Gunnar Sveen og Turid Backe-Viken i løypa - Klikk for stort bildeHovedutvalgsleder næring på fylkestinget Per Gunnar Sveen og Trysils ordfører Turid Backe-Viken prøvde ut flere stier, både naturlige og bygde. Jonas Sjøgren