Trysil først med el-buss ekspress

Norges første elektriske ekspressbuss er satt i rute. Den går mellom Trysil og Oslo.

Turid Backe-Viken, Merethe Olsen, Lars Erik Sønsteli og Owe André Askeland ved døra og sjåfør Bjørn Helge Hamnes ved rattet - Klikk for stort bildeFire som er stolte over at den første elektriske ekspressbussen er på vegen - og det mellom Trysil og Oslo. Fra venstre ordfører Turid Backe-Viken, administrerende direktør Merethe Olsen i Nor-Way, driftsleder Østlandet Lars Erik Sønsteli i Boreal Travel og daglig leder i Boreal Travel Owe André Askeland. Anja Holmøy Aamold, Trysil kommune

Ordfører Turid Backe- Viken og næringssjef Anja Holmøy representerte Trysil kommune på markeringa på Trysil busstasjon før 38 passasjerer og sjåfør Bjørn Helge Hamnes satte kursen mot Oslo på kl. 11. Anja oppsummerer markeringa slik:

I dag klippet ordfører snora på Norges første kommersielle elektriske ekspressbussrute. Den går (selvsagt) mellom Trysil og Oslo.

Gratis førstereis

Det var stor stas da den elektriske bussen la ut på sin første rutetur i dag – fra Trysil til Oslo. I anledning dagen kunne reisende nyte turen helt gratis dersom de hadde bestilt billett digitalt. 78 benyttet seg av muligheten; 38 til Oslo og 40 til Trysil. Blid og veldig stolt bussjåfør på første turen var Bjørn Helge Hamnes. Bussen skal fint kunne kjøre tur/retur Trysil-Oslo uten lading. Foreløpig lader den ved Rema 1000.

Stavtaket foran

Ordføreren sa i sin lille tale at Trysil kommune er stolt og glad for at Boreal og Nor-Way Bussekspress hadde valgt Trysilekspressen som sin første elektriske ekspressbuss. Nok en gang er Trysil stavtaket foran. Trysil kommune har som mål å redusere sitt CO2-utslipp med 40 % fra 2017 til 2030, og da er reisen til og fra kommunen noe av det viktigste å gjøre noe med. Hun trakk også fram at den elektriske bussruta harmonerer godt med Intereg-prosjektet SITEs mobilitetsprosjekt, der målet er å jobbe for klimavennlig transport i, til og fra Sälen, Idre, Trysil og Engerdal.

Lokal testtur

De som kom på markeringa, fikk Trysilsnipp og kaffe og tilbud om en testtur om nybrua og Trysilfjellet Sør. Bussturen var av det stillferdige slaget, da bussen nesten ikke kan høres. Da var det atskillig mer lyd i Trysil Musikklag som sørget for ordentlig feststemning på rutebilstasjonen.

Stolte sjefer

Både administrerende direktør i Nor-Way Bussekspress Merethe Olsen, daglig leder i Boreal Travel AS Owe André Askeland og områdeleder i Boreal Travel AS Lars Erik Sønsteli hadde tatt turen til Trysil på åpningsdagen. De var tydelig stolte og glade for å kunne rulle i gang. Det sa også Owe André i sin tale. At valget falt på Trysil, er ikke tilfeldig, for de har stor tro på utviklingen av Trysil som reiselivsdestinasjon.

Halv pris i sommer

I perioden 26. juni-18. august er det halv pris på billettene mellom Trysil og Oslo hvis man bestiller tur/retur-billett digitalt.  Da kommer reisen på 670 kr per person, som er det samme som en enveisbillett koster.

Bussen har avgang fra Trysil til Oslo kl. 11 og fra Oslo til Trysil k. 16.

Bestill billett på Trysilekspressen

Bildeglimt fra åpninga