Trysiliaden 2023 ble en vinterfest

Etter flere år med tilpasset program ble årets Trysiliaden endelig en skikkelig vinterfest igjen.

Bilde av opptoget med deltakere og publikum i Storgata - Klikk for stort bildeOrdfører Erik Sletten anfører i front av opptoget. Harald Nyberg

Hele 16 kommuner stilte med deltakere under årets Trysiliaden.

Opptog

Tradisjonen tro startet dagen med opptog gjennom Bygda. Først i toget kom to hestevogner med kusk og passasjerer. Så fulgte ordfører, politi og arrangementskomite - og så i alfabetisk rekkefølge alle deltakerne og ledsagerne fra de 16 kommunene som var med i år: Alvdal, Eidskog, Elverum, Folldal, Hamar, Kongsvinger, Lunner, Nord-Odal, Os, Rendalen, Ringsaker, Stange, Trysil, Tynset, Våler og Åmot. De ble heiet fram av barnehagebarn, barneskoleelever og entusiastiske tryslinger langs Storvegen.

Åpningsseremoni

Opptoget endte på Prestgardsjordet der det var høytidelig åpningsseremoni. Kulturkonsulent Malin Jonsson ønsket velkommen og sang Trysiliaden-jinglen før ordfører Erik Sletten holdt velkomsttale. Lill Monica Bjørvang fikk den store æren av å tenne Trysiliaden-ilden. Rune Mobæk spilte fanfare og Einar Hyllvang ledet an på nasjonalsangen. Kultursjef Anne N. Sætre ga informasjon om dagen videre og så var Trysiliaden i gang.

Aktiviteter

Prestgardsjordet er en anvendelig arena og der var det både langrennskonkurranse og aktivitetsløype. På flomvollen var det hundekjøring og i gatene var det mulighet for en runde med hesteskyss i kjerre. Innimellom hadde deltakerne anledning til å fylle på energi med pølser, kaffe og kaker sentralt plassert på Prestgardsjordet. De som kjørte alpint brukte dagen i Trysilfjellet.

Bankett

Ett av høydepunktene på Trysiliaden er banketten. Den foregikk i Trysilhallen med underholdning, premieutdeling og stor stemning. Og når selveste Anne Nørdsti spilte opp til dans, ja da var det mange som svingte seg på parketten.

Ordfører Erik Slettens åpningstale

Kjære deltagere, ledsagere, gjester og publikum.

Velkommen til Trysil og den 33. Trysiliaden! Nå samles vi til en tradisjonell og ekte Trysiliade med skikkelig vinter og kjente øvelser og aktiviteter. Hele 268 påmeldte fordelt på 138 deltakere og 114 ledsagere og deltagere fra 16 forskjellige kommuner. Målet for dagen er som alltid: Idrett og aktivitet i felleskap med gode venner og nye bekjente.

Vi er avhengige av gode støttespillere for å få et så stort arrangementet i havn.
Blant våre hjelpere finner vi:

• Trysil videregående skole som står for servering og pynting, tar imot deltakerne ved ankomst og bistår i aktivitetsløypa. Elever fra helse- og idrettsfag.
  • Kjøkkenet på Trysil bo- og aktivitetssenter som står for maten.
  • Norsk Forbund for Utviklingshemmede Trysil og Omegn (NFU) som har laget løypa med aktiviteter og spørsmål, pakket velkomstposer og hjelper til med servering gjennom dagen.
  • Snow Team Trysil som kjører krakker, bord og stoler til og fra arrangementsstedet.
  • Trysil kommune ved kulturavdelingen.
  • Trysil kommune ved vaktmestertjenesten og kommunikasjonsavdelingen.

Tusen takk til våre gode hjelpere!

Ekstra stor stas er det at vi samles på nytt til dette fine og viktige arrangementet!

Vi markerer åpningen av Trysiliaden ved at Lill Monica Bjørvang tenner ilden.

Bildeglimt fra dagen