Turbopris til Trysil

14 ungdommer reiste til Otta 26.-28. april på UKMs fylkesmønstringen Ung kultur møtes.

Bildet av alle ungdommene som deltar på scenen under UKM fylkesmønstring 2024 - Klikk for stort bildeÅrets UKM deltakere gleder seg til en helg fylt med kulturelt innhold. Anne Norderhaug Sætre

Kultursjefen Anne Norderhaug Sætre var selv tilstede da ungdommen dro for å vise innslagene sine i Otta kulturhus. I løpet av helgen har ungdommene deltatt på forestillinger, lydprøver, kunstutstilling, workshops, parade og mange andre aktiviteter sammen med ca. 300 deltagere fra hele Innlandet, forteller Anne. Totalt var det 84 innslag fordelt på fire forestillinger gjennom helgen.

Innslag fra Trysil

• Iben Ensrud Solheim med sangen Fields of gold
  • Aurora Søberg Nergaard med sangen I ungdommen
  • Sondre Norderhaug på vibrafon med Cantina band
  • Amelie Rusteberggard med dansen Love me like this
  • Dina Haslie Frøhaug, Linnea Røen Myrvang, Martine Stengrundet, Natalie Røen Myrvang og Sanna Myrvang med dans/sang:  Freddy my love

Utstillere fra Trysil

• Erle Rundfloen Hegg med Bilde 1
  • Sigrid Jota med Delicate
  • Mia Choina med Maneter
  • Gustav Berg med Creature
  • Viola Sofie Bauge Skjæraasen med Drama

UKMs Turbopris

Trysil vant prisen for året turbo-kommune. En pris for godt arbeid lokalt med arrangering og utvikling av UKM, fortsetter kultursjefen.

Hvert år deler fylkeskommunen ut Turboprisen på vegne av UKM Norge. Det er en pris som går til kommuner/regioner som har gjort en ekstra innsats med UKM. Prisen er på 7 500 kroner per kommune/region som er øremerket UKM-arbeid og ellers heder og ære.

Begrunnelsen for prisen er:

Pris for årets turbokommune går til Trysil som gjennom mange år har jobbet jevnt og godt med UKM. De har jobbet seg godt tilbake etter pandemien og har økt deltakerantallet fra år til år etterpå. UKM Trysil har en svært engasjert og dyktig kommunekontakt, som tar ungdom og ungdomsmedvirkning på alvor. UKM arrangeres hvert år av ungdomsrådet i kommunen sammen med kulturavdelingen. Det er en stor og dyktig gjeng fra ungdomsrådet som er med å planlegger og gjennomfører et stort arrangement i Kulturhuset Hagelund som foregår over en hel helg i februar. UKM Trysil jobber godt med kunst og samarbeider med kulturskolen slik at de hvert år har en stor og flott kunstutstilling med ca. 40 kunstnere. UKM Trysil fortjener Turboprisen i 2024 for sitt jevne og gode arbeid med UKM gjennom mange år. De jobber tett med ungdommen, og har hvert år mange deltakere og et svært godt planlagt og gjennomført arrangement. Gratulerer!

Glimt fra helgen

Se film av alle innslagene fra UKMs fylkesmønstring 2024