Vellykket forkurs for innvandrere

Næringskonsulent Runa Eggen er fornøyd etter at rundt 30 innvandrere i Trysil og Engerdal har gjennomført forkurs til etablererkurs.

Deltakere på forelesning - Klikk for stort bildeFlere av de som tok forkurset, har lyst til å delta på etablererkurs også. De fleste av dem går på voksenopplæring i Trysil og Engerdal. Runa Eggen, Trysil kommune

- I Trysil og Engerdal er det mange potensielle gründere, og det er bra, for både kommunene og fylkeskommunen ønsker flere bedrifter, slår Runa fast etter forkurset der de fleste deltakerne var fra Ukraina.

Forkurset

Sofia Davidson fra Klosser Innovasjon holdt forkurset.

- Hun tok for seg mange sentrale tema om det å drive egen bedrift i Norge, blant annet kjennskap til aktuelle foretaksformer, viktigheten av grunnleggende regnskap og økonomiforståelse allerede fra starten slik at en tenker riktig i forhold til budsjett, drift og likviditet, og hvordan skatt og moms fungerer. Hun sa også at det er en fordel å ha vært ansatt et sted og ha den erfaringen før man starter opp for seg selv - både for språkutvikling, erfaring og muligheten til å bygge opp egenkapital. Kurset ble tolket til ukrainsk, sier Runa.

De fleste deltakerne kom fra voksenopplæringene i Trysil og Engerdal. Tilbakemeldingene i etterkant var veldig gode, og flere tenker å delta videre på etablererkurs.

Etablererkurs i høst

Etablererkurs arrangeres to ganger i året, vår og høst. Høstens kurs arrangeres av Sør-Østerdal næringshage på kveldstid fem tirsdager; 15., 22. og 29. oktober og 5. og 19. november. Det er åpent for alle interesserte, ikke bare de som tok forkurset. Kursted er ikke bestemt ennå.

Les mer om etablererkurset på etablererkursinnlandet.no

- I forkant av etablererkurset kommer næringsavdelingen i Trysil kommune til å arrangere en gründerkveld, opplyser Runa.

Deltakere og foredragsholder på forelesning - Klikk for stort bilde Runa Eggen, Trysil kommune
Deltakere og foredragsholder  på forelesning - Klikk for stort bilde Runa Eggen, Trysil kommune

Runa Eggen
Næringskonsulent