Vi besøker hjemmeboende 75-åringer - som vil

Avansert klinisk allmennsykepleier Emma Görander vil i år besøke tryslinger født i 1949 som bor hjemme.

Emma Görander - Klikk for stort bildeEmma Görander er ansatt som avansert klinisk allmennsykepleier i Trysil kommune. Mariann Voldmo Holen, Trysil kommune

- Mine forebyggende hjemmebesøk er et tilbud til de som fyller 75 år i år og som ikke mottar tjenester fra Trysil kommune. De får først et brev og så sender jeg en SMS for å avtale tidspunkt.  Det er lov å takke nei så klart, men jeg håper at flest mulig av de 76 aktuelle synes dette er et positivt tiltak og takker ja til en prat, sier Emma.

Begynte i fjor

I fjor takket 55 av 75-åringene ja til hjemmebesøk. 25 takket nei.

- Nytt i år er at de jeg skal besøke, vil få en SMS med en lenke noen måneder etterpå der de kan evaluere samtalen. Den SMS-en får de jeg besøkte i fjor også, sier Emma.

Satsingsområde

Forebyggende hjemmebesøk er et satsingsområde i helse- og omsorgsplanen vår.

- Tilbudet skal være helsefremmende. Det er  frivillig og  gratis. De trenger verken ha problemer med å mestre hverdagen eller helseproblemer for å takke ja til besøk. Jeg har taushetsplikt. Forebyggende hjemmebesøk har foregått i Norge siden 1995 da Hamar kommune innførte tilbudet. Stortinget ønsker at kommunene skal arbeide forebyggende for å styrke seniorenes ressurser med hensyn til å møte alderdommen, sier Emma.

Hensikten med besøket

- Hvert besøk varer anslagsvis halvannen time. Hensikten er å ha en samtale om det som har betydning for hverdagsliv og helse og snakke om gleder og utfordringer hver enkelt opplever. Jeg er takknemlig om noen har innspill til kommunen som jeg kan viderebringe, sier Emma og legger til at de som ikke er født i 1949 og som ønsker besøk kan gjøre som tidligere og kontakte tjenestekontoret på tlf. 47 77 99 70 for en vurdering.

Trygt å bli eldre

Det skal være trygt og godt å bli eldre i Trysil kommune. Også de skal ha mulighet til å leve et aktivt og selvstendig liv og oppleve at de mestrer hverdagen. Slikt bidrar til å fremme god helse og styrke ressursene til den enkelte. Det er bakgrunnen for at Emma ønsker å snakke med 75-åringene våre om hvordan de opplever hverdagen sin.

Emma Görander
Avansert klinisk allmennsykepleier