Plan for forebyggende arbeid

2 Bakgrunn og rammebetingelser

Den forebyggende planen bygger på målsettinger i nasjonale og lokale planer.

2.1 Barnevernsreformen og ny barnevernslov

Barnevernsreformen trådte i kraft 1.1.2022, og ny barnevernslov er gjeldende fra 1.1.2023. Kommunene fikk gjennom disse mer ansvar på barnevernsområdet. Kommunene skal jobbe forebyggende og samordne de ulike tjenestene som skal bistå barn og unge og deres familier. Kommunen skal legge til rette for gode oppvekstsvilkår og forebygge at barn og unge utsettes for omsorgssvikt eller utvikler atferdsproblemer. Det overordnede målet med reformen er at flere utsatte barn og familier skal få den hjelpen de trenger på et tidlig tidspunkt.

Intensjonene med barnevernsreformen og ny barnevernlov:

  • Kommunene skal styrke arbeidet med tidlig innsats og forebygging.
  • Hjelpen skal bli bedre tilpasset barn og familiers behov.
  • Rettssikkerheten til barn og familier skal bli godt ivaretatt.
  • Ressursbruken og oppgaveløsningen i barnevernet skal bli mer effektiv.

2.2 Kommuneplanens samfunnsdel 2023-2034 – Trysil kommune

Kommuneplanens samfunnsdel 2023-2034 ble vedtatt av kommunestyret 14.02.2023.

Mann sitter med barn og fisker - forsiden på kommuneplanens arealdel - Klikk for stort bilde

 

 

Bilde av rød tekstboks med teksten: INNSATSOMRÅDE 2:  INKLUDERENDE OG TRIVELIG Inkluderende og trivelig handler om at alle  innbyggere, deltidsinnbyggere og besøkende  skal oppleve trivsel, tilhørighet, trygghet  og inkludering i kommunen. Visjonen viser  hvordan kommunen vil utvikle en sosial,  aldersvennlig og helsefremmende kommune  med redusert utenforskap. Alle i Trysil skal  ha mulighet til å delta i samfunnet og utvik ­ lingen av det. Gjennom tidlig innsats, gode  oppvekstsvilkår og tett oppfølging skal alle  unge i kommunen ha like forutsetninger for  videre utdanning og arbeid - Klikk for stort bilde

I planens innsatsområde 2. Inkluderende og trivelig beskrives forhold som er førende for det forebyggende arbeidet med barn og unge.

Målsettinger fra samfunnsplanen:

  • legge til rette for at alle skal ha mulighet til å oppleve sosial tilhørighet, mestring og trivsel ut fra egne forutsetninger og bidra til å hindre utenforskap
  • arbeide tverrfaglig og forebyggende for å styrke livsmestringen og inkludering av alle barn slik at ingen faller utenfor samfunnet
  • gjennom tidlig innsats, tverrfaglig tilnærming og god samhandling ha gode tjenester for innbyggeren fra vugge til grav
  • vi skal ha god tilpasset opplæring og sørge spesielt for å ivareta sårbare barn og unge

2.3 Folkehelse

Folkehelsearbeid handler om å påvirke faktorer som direkte eller indirekte fremmer befolkningenes helse, trivsel og livskvalitet.

Det kan handle om å ha et hjem du trives i, muligheten til å få en utdanning, ha en jobb å gå til, om å føle tilhørighet, ha et sosialt nettverk og å mestre livets opp- og nedturer. Oppvekstsvilkår, utdanning, inntekt, bolig arbeid, arbeidsmiljø og sosial støtte har derfor betydning for befolkningens helse generelt, for sosiale helseforskjeller og for å hindre utenforskap.

Sosiale helseforskjeller påvirker barns oppvekst og helse helt fra starten og det er en tydelig sammenheng mellom belastninger i barndommen og negative utfall senere i livet. Vaner og forutsetninger for å ta riktige valg etableres tidlig. Forebygging, gode oppvekstsvilkår og tiltak overfor barn og unge har stor effekt og betydning for folkehelsen.

Et av Trysil kommunes prioriterte innsatsområder for folkehelse i 2023-2027 omhandler å redusere sosial ulikhet i helse. Herunder beskrives viktighet av at det jobbes med tiltak som styrker livsmestring og den psykiske helsen. Det brede folkehelsearbeidet krever innsats fra alle fagområder og nivåer og et mantra er at det skal tenkes “helse i alt vi gjør”.

2.4 Trysil kommunes oppvekstmodell

Trysil kommunes oppvekstmodell ble vedtatt av kommunestyret 20.06.2023.

Det er en målsetting at barn og unge i Trysil skal bli robuste slik at de tør, vil og kan håndtere det livet byr på og at de skal ha det bra med seg selv.

Modellen beskriver at målsettingen kan nås ved å legge til rette for at barn og unge har byggende faktorer i sine liv. De byggende faktorene eller brikkene i modellen som er prioritert, er:

Tegning av puslespill med hoppende barn og foreldre i Trysil kommunes oppvekstmodell med navn på brikkene i tråd med prioriterte områder nevnt til venstre her. - Klikk for stort bilde
  • Rutiner, mat og søvn
  • Aktivitet og lek
  • Lyst til å lære
  • Relasjoner og inkludering
  • Medvirkning

En viktig ramme for dette byggende arbeidet er de voksne. Voksne som ser, viser veg, rekker ut ei hånd og skyver fram. Alle som arbeider med barn og unge i kommunen er ansvarlige for å bidra til at barna og ungdommene får disse byggende faktorene. I barnehager, skoler, på fritiden og ved hjelp av støttetjenester som PPT, barnevern og helsestasjon skal tiltak som fremmer disse faktorene prioriteres.

Til toppen