PP-tjenesten for Trysil og EngerdalKontaktinformasjon:Telefon: 47 77 06 25Besøksadresse: Gamlevegen 1, TrysilPostadresse: Postboks 200, 2421 TrysilE-postadresse: postmottak@trysil.kommune.no (Ikke send sensitiv informasjon på e-post, bruk heller eDialog.)Gå til eDialogPP-tjenesten holder til på Tingstua. Grete Myrvold Rydje, Trysil kommune PP-tjenesten har en viktig rolle i å støtte skolene på systemnivå gjennom organisatorisk utvikling. Vi bidrar til å styrke skolens kompetanse og kapasitet for å tilpasse opplæringa slik at alle elever får en god læringsopplevelse. PP-tjenesten arbeider også med ulike tiltak for enkelte elever for alle aldersgrupper fra småbarn til godt voksne. Vi er sakkyndige og vurderer hvem som har rett til særskilte tiltak etter opplæringslova. Vi bruker mye tid på å gi foresatte og lærere råd om barn og unges ulike problemer, også i forhold til samspill og dannelse. Det er gratis å få hjelp av PP-tjenesten. Hvem kan kontakte PP-tjenesten? Disse kan ta kontakt med PP-tjenesten for råd og veiledning: Elever over 15 år Foresatte Barnehager Skoler Andre tverrfaglige tjenester Skoler, barnehager og andre tjenester kan ikke henvise til oss uten at foresatte, eller eleven selv dersom denne er over 15 år, samtykker til det. Hvordan kontakter jeg dere? Du kan gjerne ringe oss først - telefonnummer øverst på sida her. Ellers kan du bruke ett av skjemaene våre. PP-tjenestens skjemaer PPT samtykkeskjema (PDF, 102 kB) PPT henvisningsskjema grunnskoleelever (PDF, 602 kB) PPT henvisningsskjema voksne (PDF, 659 kB) PPT henvisningsskjema barnehagealder (PDF, 593 kB) Hva gjør PP-tjenesten? PP-tjenesten skal hjelpe barn, elever, lærekandidater, lærlinger, praksisbrevkandidater og voksne som har behov for særskilt tilrettelegging. Hensikten er at de får et inkluderende, likeverdig og tilpasset pedagogisk tilbud. PP-tjenesten skal også hjelpe barnehager og skoler med å legge til rette for barn og elever med særskilte behov. Hvor lang tid tar det å få hjelp? Vi har ikke anledning til å avvise noen som har krav på tilbud fra PPT. Videre skal vi følge forvaltningsloven § 11a som krever at vi skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold.Det betyr at fra vi registrerer/mottar henvisningen, har vi tre måneder til rådighet for å ferdigstille en sakkyndig vurdering.Deretter fatter rektor (for elever) eller rådgiver oppvekst (for barn i barnehagen) et enkeltvedtak om barnet har krav på spesialundervisning/spesialpedagogisk hjelp eller ikke.PP-tjenesten er altså et tilrådende organ. Det er ikke vi som fatter vedtakene. Hvordan behandles henvendelsene? Hver sak er unik og oppfølging tilpasses hver enkelt sak. Ifølge Barnekonvensjonen artikkel 12 skal barnet eller eleven bli hørt og få gi uttrykk for sine synspunkter. Det betyr at vi alltid har kontakt med barnet og foresatte i alle henvendelser. Det gjelder også for voksne som kontakter tjenesten. Hvem samarbeider dere med? Vi samarbeider med dem det er nødvendig å samarbeide med for å løse den enkeltes problem best mulig. Blant samarbeidspartnerne våre er: Foresatte Skoler Barnehager Første- og andrelinjetjenestene i helsevesenet Barnevernet NAV Kan jeg klage? Ja, men du må gjøre det senest tre uker etter at du mottok vedtaket fra kommunen. I klagen forklarer du hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener at vedtaket bør endres. Om kommunen ikke gir deg medhold, sender vi klagen til Statsforvalteren i Innlandet som fatter det endelige vedtaket. Gå til kommunens klageskjema Eleven og foresatte kan klage når som helst dersom innvilget spesialundervisning ikke gjennomføres i tråd med enkeltvedtaket. Her finner du oss: Sist endret 11.11.2024 11:12