Tjenestebeskrivelser for helse- og omsorgstjenesten

  1. Forord
  2. 1. Generelt om rett til helse- og omsorgstjenester
    1. 1.1 Formålet med helse- og omsorgstjenester
    2. 1.2 Tildeling av helse- og omsorgstjenester i Trysil kommune
    3. 1.3 Saksbehandlingsprosess
    4. 1.4 Kartlegging av funksjonsnivå og bistandsbehov ved bruk av IPLOS
    5. 1.5 Om transport
  3. 2. Koordinerende enhet
    1. 2.1 Lovgrunnlag
    2. 2.2 Beskrivelse
    3. 2.3 Målgruppe
  4. 3. Velferdsteknologiske tjenester
    1. 3.1 Trygghetsalarm
    2. 3.2 Elektronisk medisineringsstøtte
    3. 3.4 Digitalt tilsyn
  5. 4. Helsetjenester i hjemmet
    1. 4.1 Lovgrunnlag
    2. 4.2 Målgruppe
    3. 4.3 Kriterier for tildeling
    4. 4.4 Tjenestene
    5. 4.5 Hva forventes av tjenesteyter
    6. 4.6 Hva forventes av tjenestemottaker
    7. 4.7 Omfang og varighet
    8. 4.8 Momenter ved revurdering
    9. 4.9 Egenandel
    10. 4.10 Hverdagsrehabilitering
    11. 4.11 Omsorg ved livets slutt
  6. 5. Personlig assistanse: Opplæring/veiledning
    1. 5.1 Lovgrunnlag
    2. 5.2 Målgruppe
    3. 5.3 Kriterier for tildeling
    4. 5.4 Tjenestens vurdering
    5. 5.5 Momenter ved revurdering
    6. 5.6 Omfang og varighet
    7. 5.7 Hva som forventes av tjenesteyter
    8. 5.8 Hva som forventes av tjenestemottaker
    9. 5.9 Egenandel
  7. 6. Personlig assistanse: Praktisk bistand
    1. 6.1 Lovgrunnlag
    2. 6.2 Målgruppe
    3. 6.3 Kriterier for tildeling
    4. 6.4 Omfang og varighet
    5. 6.5 Tjenestens innhold
    6. 6.6 Oppgaver som ikke inngår i tjenesten
    7. 6.7 Hva som forventes av tjenesteyter
    8. 6.8 Hva som forventes av tjenestemottaker
    9. 6.9 Egenandel
  8. 7. Brukerstyrt personlig assistanse (BPA)
    1. 7.1 Lovgrunnlag
    2. 7.2 Målgruppe
    3. 7.3 Kriterier for tildeling
    4. 7.4 Tjenestetilbud
    5. 7.5 Arbeidsgiver
    6. 7.6 Arbeidsleder eller medarbeidsleder
    7. 7.7 Assistenter
    8. 7.8 Hva som forventes av tjenesteyter
    9. 7.9 Hva som forventes av tjenestemottaker
    10. 7.10 Egenandel
  9. 8. Omsorgsstønad
    1. 8.1 Lovgrunnlag
    2. 8.2 Målgruppe
    3. 8.3 Kriterier for tildeling
    4. 8.4 Omfang og varighet
    5. 8.5 Avlønning
    6. 8.6 Andre momenter
  10. 9. Støttekontakt
    1. 9.1 Lovgrunnlag
    2. 9.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 9.3 Målgruppe
    4. 9.4 Kriterier for tildeling
    5. 9.5 Omfang og varighet
    6. 9.6 Godtgjøring og utgiftsdekning
    7. 9.7 Egenandel
  11. 10. Avlastning barn og unge
    1. 10.1 Lovgrunnlag
    2. 10.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 10.3 Målgruppe
    4. 10.4 Kriterier for tildeling
    5. 10.5 Omfang
    6. 10.6 Egenandel
  12. 11. Avlastning voksne
    1. 11.1 Lovgrunnlag
    2. 11.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 11.3 Målgruppe
    4. 11.4 Kriterier for tildeling
    5. 11.5 Omfang
    6. 11.6 Tjenestetilbud
  13. 12. Korttidsopphold
    1. 12.1 Lovgrunnlag
    2. 12.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 12.3 Målgruppe
    4. 12.4 Omfang
    5. 12.5 Kriterier for tildeling
    6. 12.6 Egenandel
  14. 13. Rehabiliteringsopphold
    1. 13.1 Lovgrunnlag
    2. 13.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 13.3 Målgruppe
    4. 13.4 Omfang
    5. 13.5 Kriterier for tildeling
    6. 13.6 Egenandel
  15. 14. Langtidsopphold i institusjon
    1. 14.1 Lovgrunnlag
    2. 14.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 14.3 Målgruppe
    4. 14.4 Langtidsopphold
    5. 14.5 Momenter som vektlegges i vurderingen
    6. 14.6 Venteliste og kompenserende tiltak
    7. 14.7 Egenandel
  16. 15. Bofellesskap med bemanning
    1. 15.1 Lovgrunnlag
    2. 15.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 15.3 Inkluderings-/ekskluderingskriterier
    4. 15.4 Egenandel
  17. 16. Dagaktivitetstilbud til hjemmeboende personer med demens
    1. 16.1 Lovgrunnlag
    2. 16.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 16.3 Kriterier for å få dagaktivitetstilbud
    4. 16.4 Egenandel
  18. 17. Helse- og omsorgstjenester som ytes uten enkeltvedtak
  19. 18. Kommunale boliger

3. Velferdsteknologiske tjenester

Innbyggere skal kunne bo trygt hjemme så lenge som mulig. Det kan velferdsteknologiske løsninger bidra til ved å skape trygghet og mestring, fremme deltakelse eller som ledd i utredning og behandling.

3.1 Trygghetsalarm

Stasjonær trygghetsalarm fungerer som en kjerne der andre sensorer kan knyttes til etter behov, for eksempel en alarmknapp med eller uten tale- Den benyttes inne og like utenfor huset der den er plassert.

Mobil trygghetsalarm kan benyttes uavhengig av sted da den har SIM-kort og GPS tilgjengelig. Ved at GPS er tilgjengelig, kan trygghetsalarm benyttes som lokaliseringsteknologi ved at tjenesteyter kan se på kart hvor vedkommende oppholder seg. Geofence kan varsle dersom tjenestemottaker beveger seg utenfor et definert område, som ikke er anbefalt å være i, slik at bistand og oppfølging raskt kan gis.

Tjenestemottaker må

  • ha forståelse for og innsikt i hvordan alarmen brukes.
  • akseptere at det monteres nøkkelboks, skaffe reservenøkkel til inngangsdøra eller dele kode dersom kodelås.

Varighet
Tjenesten løper til behovet opphører eller til den blir sagt opp.

Egenbetaling
Det kreves egenbetaling. Kommunestyret vedtar satser årlig.

Dersom tjenesten erstatter nødvendig helsehjelp, kan det ikke kreves egenbetaling.

3.2 Elektronisk medisineringsstøtte

Ved behov for bistand til medikamenthåndtering skal elektronisk medisineringsstøtte vurderes først. Denne tjenesten innebærer at en elektronisk multidosedispenser eller elektronisk dosettdispenser fylles og administreres av kommunen, og varsler tjenestemottaker når medisiner skal tas. Hensikten er økt trygghet, mestring og selvstendighet.

Dette skal kunne benyttes uavhengig av hvor du bor eller oppholder deg.

Tjenestemottaker må

  • ha behov for bistand til legemiddeladministrasjon.
  • ha multidose fra apotek.
  • ønske å ta sine medisiner.
  • klare å oppfatte at dispenseren gir varsel.
  • forstå hvordan dispenseren skal brukes.
  • samtykke til nødvendig informasjonsutveksling.

Varighet
Tjenesten innvilges uten tidsbegrensning. Tjenesten avsluttes etter faglig vurdering av tjenesteyter og i dialog med tjenestemottaker.

Egenbetaling
Det kreves ikke egenbetaling for tjenesten, men tjenesteyter betaler selv for egne medisiner.  Det kan kreves erstatning ved mislighold, tap eller ødeleggelse av utstyr.

3.4 Digitalt tilsyn

Digitalt tilsyn har som intensjon å øke trygghet, livskvalitet og verdighet for personen som har behov for tilsyn. 

Tjenesten innebærer bruk av teknologisk utstyr som kan gi aktive og/eller passive varsler. Det kan være i form av fallsensor, bevegelsessensor, dørsensor tilkoblet stasjonær trygghetsalarm og trygghetssensor (RoomMate). Hensikten er å gi tjenesteyter varsel når tjenestemottaker har behov for bistand og ikke kan gi dette varselet selv ved å trykke på en alarmknapp.

Tjenestemottaker må
ha samtykkekompetanse og samtykke til tjenesten. Ved manglende samtykkekompetanse kan tjenesten tildeles etter egne retningslinjer og lovhjemler.

Varighet
Tjenesten innvilges uten tidsbegrensning. Tjenesten avsluttes etter faglig vurdering av tjenesteyter og i dialog med tjenestemottaker.

Egenbetaling
Det kreves ikke egenbetaling for digitalt tilsyn. Det kan kreves erstatning ved mislighold, tap eller ødeleggelse av utstyr.