Tjenestebeskrivelser for helse- og omsorgstjenesten

  1. Forord
  2. 1. Generelt om rett til helse- og omsorgstjenester
    1. 1.1 Formålet med helse- og omsorgstjenester
    2. 1.2 Tildeling av helse- og omsorgstjenester i Trysil kommune
    3. 1.3 Saksbehandlingsprosess
    4. 1.4 Kartlegging av funksjonsnivå og bistandsbehov ved bruk av IPLOS
    5. 1.5 Om transport
  3. 2. Koordinerende enhet
    1. 2.1 Lovgrunnlag
    2. 2.2 Beskrivelse
    3. 2.3 Målgruppe
  4. 3. Velferdsteknologiske tjenester
    1. 3.1 Trygghetsalarm
    2. 3.2 Elektronisk medisineringsstøtte
    3. 3.4 Digitalt tilsyn
  5. 4. Helsetjenester i hjemmet
    1. 4.1 Lovgrunnlag
    2. 4.2 Målgruppe
    3. 4.3 Kriterier for tildeling
    4. 4.4 Tjenestene
    5. 4.5 Hva forventes av tjenesteyter
    6. 4.6 Hva forventes av tjenestemottaker
    7. 4.7 Omfang og varighet
    8. 4.8 Momenter ved revurdering
    9. 4.9 Egenandel
    10. 4.10 Hverdagsrehabilitering
    11. 4.11 Omsorg ved livets slutt
  6. 5. Personlig assistanse: Opplæring/veiledning
    1. 5.1 Lovgrunnlag
    2. 5.2 Målgruppe
    3. 5.3 Kriterier for tildeling
    4. 5.4 Tjenestens vurdering
    5. 5.5 Momenter ved revurdering
    6. 5.6 Omfang og varighet
    7. 5.7 Hva som forventes av tjenesteyter
    8. 5.8 Hva som forventes av tjenestemottaker
    9. 5.9 Egenandel
  7. 6. Personlig assistanse: Praktisk bistand
    1. 6.1 Lovgrunnlag
    2. 6.2 Målgruppe
    3. 6.3 Kriterier for tildeling
    4. 6.4 Omfang og varighet
    5. 6.5 Tjenestens innhold
    6. 6.6 Oppgaver som ikke inngår i tjenesten
    7. 6.7 Hva som forventes av tjenesteyter
    8. 6.8 Hva som forventes av tjenestemottaker
    9. 6.9 Egenandel
  8. 7. Brukerstyrt personlig assistanse (BPA)
    1. 7.1 Lovgrunnlag
    2. 7.2 Målgruppe
    3. 7.3 Kriterier for tildeling
    4. 7.4 Tjenestetilbud
    5. 7.5 Arbeidsgiver
    6. 7.6 Arbeidsleder eller medarbeidsleder
    7. 7.7 Assistenter
    8. 7.8 Hva som forventes av tjenesteyter
    9. 7.9 Hva som forventes av tjenestemottaker
    10. 7.10 Egenandel
  9. 8. Omsorgsstønad
    1. 8.1 Lovgrunnlag
    2. 8.2 Målgruppe
    3. 8.3 Kriterier for tildeling
    4. 8.4 Omfang og varighet
    5. 8.5 Avlønning
    6. 8.6 Andre momenter
  10. 9. Støttekontakt
    1. 9.1 Lovgrunnlag
    2. 9.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 9.3 Målgruppe
    4. 9.4 Kriterier for tildeling
    5. 9.5 Omfang og varighet
    6. 9.6 Godtgjøring og utgiftsdekning
    7. 9.7 Egenandel
  11. 10. Avlastning barn og unge
    1. 10.1 Lovgrunnlag
    2. 10.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 10.3 Målgruppe
    4. 10.4 Kriterier for tildeling
    5. 10.5 Omfang
    6. 10.6 Egenandel
  12. 11. Avlastning voksne
    1. 11.1 Lovgrunnlag
    2. 11.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 11.3 Målgruppe
    4. 11.4 Kriterier for tildeling
    5. 11.5 Omfang
    6. 11.6 Tjenestetilbud
  13. 12. Korttidsopphold
    1. 12.1 Lovgrunnlag
    2. 12.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 12.3 Målgruppe
    4. 12.4 Omfang
    5. 12.5 Kriterier for tildeling
    6. 12.6 Egenandel
  14. 13. Rehabiliteringsopphold
    1. 13.1 Lovgrunnlag
    2. 13.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 13.3 Målgruppe
    4. 13.4 Omfang
    5. 13.5 Kriterier for tildeling
    6. 13.6 Egenandel
  15. 14. Langtidsopphold i institusjon
    1. 14.1 Lovgrunnlag
    2. 14.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 14.3 Målgruppe
    4. 14.4 Langtidsopphold
    5. 14.5 Momenter som vektlegges i vurderingen
    6. 14.6 Venteliste og kompenserende tiltak
    7. 14.7 Egenandel
  16. 15. Bofellesskap med bemanning
    1. 15.1 Lovgrunnlag
    2. 15.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 15.3 Inkluderings-/ekskluderingskriterier
    4. 15.4 Egenandel
  17. 16. Dagaktivitetstilbud til hjemmeboende personer med demens
    1. 16.1 Lovgrunnlag
    2. 16.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 16.3 Kriterier for å få dagaktivitetstilbud
    4. 16.4 Egenandel
  18. 17. Helse- og omsorgstjenester som ytes uten enkeltvedtak
  19. 18. Kommunale boliger

6. Personlig assistanse: Praktisk bistand

6.1 Lovgrunnlag

Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 punkt 6 bokstav b, jf. § 3-1

6.2 Målgruppe

Personer som på grunn av sykdom, funksjonshemming, alderdomssvekkelse eller andre årsaker er helt avhengig av praktisk eller personlig bistand for å greie dagliglivets gjøremål. 

Tjenesten skal bidra til at den enkelte kan leve og bo selvstendig. 

6.3 Kriterier for tildeling

  • Tjenestemottaker som ikke kan dra omsorg for seg selv, eller er helt eller delvis avhengig av praktisk eller personlig hjelp og støtte til å greie dagliglivets gjøremål
  • Det tjenestemottaker kan utføre selv, skal utføres så langt det er mulig, enten med tilrettelegging eller ved bruk av hjelpemidler.
  • Den enkeltes mulighet til å få hjelp fra andre. Det er de samlede ressurser i hjemmet som danner grunnlag for den hjelpen kommunen kan yte. Dersom det er friske medlemmer/pårørende i husstanden som har mulighet til å bistå, vurderes graden av dette.
  • Tjenestemottaker må benytte tilgjengelige hjelpemidler, eventuelt anskaffe slike, eksempelvis robotstøvsuger.
  • Tilrettelegge hjemmet for å lette utførelsen av daglige gjøremål 

6.4 Omfang og varighet

Tjenesten innvilges med inntil tre timer per uke for bistand til daglige gjøremål. Tiltaket skal evalueres fortløpende. 

6.5 Tjenestens innhold

Tjenesten er kompenserende når tjenestemottaker ikke lenger mestrer daglige gjøremål, eksempelvis bestilling av matvarer, klesvask eller rengjøring. Hjemmets samlede ressurser samt muligheten for kjøp av private tjenester og bruk av hjelpemidler danner grunnlag for hva kommunen kan yte av bistand.  

  • Enkel rengjøring av rom som er i daglig bruk
  • Bistand til vask av klær  
  • Bistand med oppvask  
  • Oppvarming av bolig – vurdere i samråd med tjenestemottaker og pårørende alternativ varmekilde, for eksempel varmepumpe framfor vedovn  
  • Skift av sengetøy
  • Tømming av søppel – dersom mulig, søke om at dunkene kan hentes ved inngangsdøra
  • Bistand til bestilling av matvarer  
  • Bistand til tilberedning av brødmat, varming av ferdiglaget middag samt bestille og levere spesialkost fra institusjonskjøkkenet 

6.6 Oppgaver som ikke inngår i tjenesten

  • Rydding, oppvask og vasking etter friske pårørende eller besøkende
  • Bistand til hagearbeid
  • Bistand til vedlikeholdsarbeid
  • Hjelp til dyrehold
  • Forberedelser til høytider
  • Benytte tjenestemottakers bankkort for kontantuttak eller handling eller til å håndtere tjenestemottakers kontanter
  • Hjelp til flytting
  • Praktisk bistand opphører når voksne barn eller andre pårørende bor midlertidig (f.eks. feriebesøk) eller fast i brukers hjem. 

6.7 Hva som forventes av tjenesteyter

  • Gjøre seg kjent med innholdet i enkeltvedtaket
  • Gi beskjed dersom avtaler må endres.
  • Tjenesten ytes og dokumenteres i henhold til vedtak.
  • Tjenesteyter opptrer høflig og viser respekt for tjenestemottaker som person.
  • Tjenesten ytes med fokus på egenmestring.
  • Tjenesteyter bistår tjenestemottaker i forhold til evaluering av tjenesten, søknad om andre kommunale tjenester eller nødvendige hjelpemidler.

6.8 Hva som forventes av tjenestemottaker

  • Gjøre seg kjent med innholdet i enkeltvedtaket
  • Være til stede når tjenesten er avtalt gitt og gi beskjed ved planlagte fravær
  • Ved praktisk bistand og renhold sørge for nødvendig utstyr
  • Opptre høflig og ha respekt for tjenesteyter som person. Tjenesten praktisk bistand kan ikke tilbys i situasjoner der tjenestemottaker eller andre i husholdningen viser truende eller voldelig atferd.
  • Sørge for at vegen og inngangspartiet er fremkommelig uansett årstid og ha utendørs lys
  • Renhold blir normalt ikke utført når det er besøkende til stede.  
  • Det kreves at hjemmet er utstyrt med nødvendig og tilpasset utstyr til utførelse av arbeidsoppgavene. Det kreves at hjemmet er i en slik stand at tjenesteyter kan utføre arbeidet. Dersom boligen er særdeles skitten, kreves det at det blir utført rundvask før kommunal bistand settes inn. Dette må besørges av tjenestemottaker.
  • Ikke røyker når kommunens ansatte er i hjemmet og lufter i god tid før besøk ventes  
  • Sørge for at tjenesteyter skjermes for husdyr 

6.9 Egenandel

Det betales en egenandel for praktisk bistand og rengjøring av bolig etter de til enhver tid gjeldende satser.  

Det er husstandens samlede inntekt som ligger til grunn for fakturering.