Tjenestebeskrivelser for helse- og omsorgstjenesten

  1. Forord
  2. 1. Generelt om rett til helse- og omsorgstjenester
    1. 1.1 Formålet med helse- og omsorgstjenester
    2. 1.2 Tildeling av helse- og omsorgstjenester i Trysil kommune
    3. 1.3 Saksbehandlingsprosess
    4. 1.4 Kartlegging av funksjonsnivå og bistandsbehov ved bruk av IPLOS
    5. 1.5 Om transport
  3. 2. Koordinerende enhet
    1. 2.1 Lovgrunnlag
    2. 2.2 Beskrivelse
    3. 2.3 Målgruppe
  4. 3. Velferdsteknologiske tjenester
    1. 3.1 Trygghetsalarm
    2. 3.2 Elektronisk medisineringsstøtte
    3. 3.4 Digitalt tilsyn
  5. 4. Helsetjenester i hjemmet
    1. 4.1 Lovgrunnlag
    2. 4.2 Målgruppe
    3. 4.3 Kriterier for tildeling
    4. 4.4 Tjenestene
    5. 4.5 Hva forventes av tjenesteyter
    6. 4.6 Hva forventes av tjenestemottaker
    7. 4.7 Omfang og varighet
    8. 4.8 Momenter ved revurdering
    9. 4.9 Egenandel
    10. 4.10 Hverdagsrehabilitering
    11. 4.11 Omsorg ved livets slutt
  6. 5. Personlig assistanse: Opplæring/veiledning
    1. 5.1 Lovgrunnlag
    2. 5.2 Målgruppe
    3. 5.3 Kriterier for tildeling
    4. 5.4 Tjenestens vurdering
    5. 5.5 Momenter ved revurdering
    6. 5.6 Omfang og varighet
    7. 5.7 Hva som forventes av tjenesteyter
    8. 5.8 Hva som forventes av tjenestemottaker
    9. 5.9 Egenandel
  7. 6. Personlig assistanse: Praktisk bistand
    1. 6.1 Lovgrunnlag
    2. 6.2 Målgruppe
    3. 6.3 Kriterier for tildeling
    4. 6.4 Omfang og varighet
    5. 6.5 Tjenestens innhold
    6. 6.6 Oppgaver som ikke inngår i tjenesten
    7. 6.7 Hva som forventes av tjenesteyter
    8. 6.8 Hva som forventes av tjenestemottaker
    9. 6.9 Egenandel
  8. 7. Brukerstyrt personlig assistanse (BPA)
    1. 7.1 Lovgrunnlag
    2. 7.2 Målgruppe
    3. 7.3 Kriterier for tildeling
    4. 7.4 Tjenestetilbud
    5. 7.5 Arbeidsgiver
    6. 7.6 Arbeidsleder eller medarbeidsleder
    7. 7.7 Assistenter
    8. 7.8 Hva som forventes av tjenesteyter
    9. 7.9 Hva som forventes av tjenestemottaker
    10. 7.10 Egenandel
  9. 8. Omsorgsstønad
    1. 8.1 Lovgrunnlag
    2. 8.2 Målgruppe
    3. 8.3 Kriterier for tildeling
    4. 8.4 Omfang og varighet
    5. 8.5 Avlønning
    6. 8.6 Andre momenter
  10. 9. Støttekontakt
    1. 9.1 Lovgrunnlag
    2. 9.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 9.3 Målgruppe
    4. 9.4 Kriterier for tildeling
    5. 9.5 Omfang og varighet
    6. 9.6 Godtgjøring og utgiftsdekning
    7. 9.7 Egenandel
  11. 10. Avlastning barn og unge
    1. 10.1 Lovgrunnlag
    2. 10.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 10.3 Målgruppe
    4. 10.4 Kriterier for tildeling
    5. 10.5 Omfang
    6. 10.6 Egenandel
  12. 11. Avlastning voksne
    1. 11.1 Lovgrunnlag
    2. 11.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 11.3 Målgruppe
    4. 11.4 Kriterier for tildeling
    5. 11.5 Omfang
    6. 11.6 Tjenestetilbud
  13. 12. Korttidsopphold
    1. 12.1 Lovgrunnlag
    2. 12.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 12.3 Målgruppe
    4. 12.4 Omfang
    5. 12.5 Kriterier for tildeling
    6. 12.6 Egenandel
  14. 13. Rehabiliteringsopphold
    1. 13.1 Lovgrunnlag
    2. 13.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 13.3 Målgruppe
    4. 13.4 Omfang
    5. 13.5 Kriterier for tildeling
    6. 13.6 Egenandel
  15. 14. Langtidsopphold i institusjon
    1. 14.1 Lovgrunnlag
    2. 14.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 14.3 Målgruppe
    4. 14.4 Langtidsopphold
    5. 14.5 Momenter som vektlegges i vurderingen
    6. 14.6 Venteliste og kompenserende tiltak
    7. 14.7 Egenandel
  16. 15. Bofellesskap med bemanning
    1. 15.1 Lovgrunnlag
    2. 15.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 15.3 Inkluderings-/ekskluderingskriterier
    4. 15.4 Egenandel
  17. 16. Dagaktivitetstilbud til hjemmeboende personer med demens
    1. 16.1 Lovgrunnlag
    2. 16.2 Beskrivelse av tjenesten
    3. 16.3 Kriterier for å få dagaktivitetstilbud
    4. 16.4 Egenandel
  18. 17. Helse- og omsorgstjenester som ytes uten enkeltvedtak
  19. 18. Kommunale boliger

8. Omsorgsstønad

8.1 Lovgrunnlag

Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-6, kommunens ansvar overfor pårørende

8.2 Målgruppe

Omsorgsstønad kan innvilges der kommunen anser at privat omsorg er best egnet, og gis uten hensyn til alder, funksjonsnedsettelse eller sykdom hos den som mottar omsorgen. 

Omsorgsstønad er en økonomisk kompensasjon til personer, for eksempel ektefelle eller andre nære pårørende, som utfører særlig tyngende omsorgsarbeid. Tjenesten kan innvilges istedenfor eller i tillegg til andre tjenester. 

Retten til omsorgsstønad inntrer bare for omsorgsarbeid som kommunen ellers ville bistått med. Slikt omsorgsarbeid defineres som personlig stell og pleie, mating og istandgjøring av måltider, og nødvendige tilsyn som ikke kan erstattes av teknologi. 

8.3 Kriterier for tildeling

Omsorgsarbeidet må være nødvendig i den forstand at brukeren må ha et hjelpebehov som ellers må ivaretas av kommunen.

  • Den omsorgstrengende må være hjemmeboende.
  • Etter kartlegging skal det fremgå at det foreligger et særlig tyngende omsorgsarbeid for at omsorgsstønad kan være et aktuelt hjelpetiltak, og omsorgsarbeidet må være av et visst omfang.
  • Foreldre har omsorgsplikt for barn under 18 år. For barn skal det framgå at omsorgen klart overstiger vanlig omsorg for barn på samme alder.
  • Ordningen tar ikke sikte på å gi omsorgsyter full stønad for de timene de arbeider.
  • Kommunen kan vurdere andre hjelpetiltak/tjenester overfor søker før omsorgsstønad blir innvilget.
  • Omsorgsyter må søke om hjelpestønad fra Nav før det kan innvilges omsorgsstønad. Ved fastsettelse av omsorgsstønad tas det hensyn til eventuelt innvilget hjelpestønad.
  • Kommunen må vurdere at omsorgsytelsen er faglig forsvarlig, og at dette er den beste løsningen for å dekke bistandsbehovet.

8.4 Omfang og varighet

  • Tjenesten kan som hovedregel innvilges med inntil 15 timer per uke med varighet inntil ett år.
  • Vedtaket revurderes fortløpende i tråd med endringer i hjelpebehov.
  • Tilkjent hjelpestønad og annen form for reell avlastning kan påvirke utmåling av omsorgsstønad. 
  • Omsorgsstønad skal bare unntaksvis tildeles omsorgsyter til barn under skolealder.

8.5 Avlønning

Det inngås en oppdragsavtale mellom omsorgsyter og kommunen som beskriver arbeidets art og vilkår for avlønning. Avlønning skal skje etter til enhver tid gjeldende timelønn for stilling uten særskilt krav om utdanning, assistent. Omsorgsstønad er en skattepliktig ytelse. 

Omsorgsstønad opphører umiddelbart når den omsorgstrengende ikke har behov for tjeneste, f.eks. langtidsopphold ved bo- og aktivitetssenteret eller tildeling av bolig med bemanning. 

8.6 Andre momenter

Inntektstap er ikke vilkår for tildeling av omsorgsstønad. Det innebærer at kommunen ikke skal ta stilling til omsorgsyters økonomi i vurderingen.

Omsorgsyter med innvilget omsorgsstønad plikter å melde fra ved endring i pleie- og omsorgsforholdet.

Omsorgsstønad gis fra søknadsdato.