Forord
Tjenestebeskrivelsene er en presisering av gjeldende praksis i forhold til hvordan kommunen tilbyr tjenester til personer som bor og oppholder seg her.
Hensikten med tjenestebeskrivelser for helse- og omsorgstjenestene er å skape en felles forståelse for nivå på tjenester med bakgrunn i krav fra overordnede myndigheter, lover og forskrifter, politiske rammebetingelser og definerte mål.
De kommunale helse- og omsorgstjenestene utgjør en stor og voksende andel av kommunens kostnadsbilde. Tjenestene utfordres til å finne nye løsninger og utvikle seg for å møte fremtidens helse- og omsorgsutfordringer som vil komme av endring blant annet av demografi og knapphet på tilgang på helsefaglig kompetanse. Tjenestekontoret – enhet for forvaltning og koordinering har en sentral funksjon i å bidra til denne omstillingen for å innrette tjenestestyringen i henhold til samfunnsutviklingen, og samtidig sikre likeverdig tjenestetildeling.
Sammenfattet vil tjenestebeskrivelser for helse- og omsorgstjenesten bidra til:
- Presisering av hvilke oppgaver lovgiver har bedt kommunen utføre på feltet
- Presisering av hvilke vilkår lovgiver har satt for å ha rett til tjenester
- Retningslinjer for kommunen i tjenestetildelingsprosessen
- Hjelp til å fatte gode enkeltvedtak
- Sikre likt utgangspunkt for tjenestemottaker og pårørendes forventninger
- Sikre at tjenestetildeling er i samsvar med politiske føringer, lov og forskrift
Det er lagt til grunn at tjenestene skal ytes på en slik måte at tjenestemottaker opplever mestring og egenomsorg så lenge som mulig. Det er en klar målsetning at tjenestene skal bidra til at personer skal kunne bo hjemme så lenge som mulig og utsette behovet for høyere omsorgsnivå.
Enhetsledere, avdelingsledere og fagansvarlige har ansvar for at tjenestebeskrivelsene og tjenestenivå forankres i egen enhet. Alle medarbeidere i sektoren skal forholde seg til tjenestenivået i sitt arbeid.
Leder av tjenestekontoret har ansvar for at retningslinjene følges i saksbehandling og koordinering.