Folkehelseoversikten og de prioriterte innsatsområdene

Folkehelseoversikten og påvirkningsfaktorer skal fortsatt bidra til systematisk og kunnskapsbasert folkehelsearbeid i Trysil.

En kvinne står ved siden av en mann som holder opp en rapport - Klikk for stort bildeKommuneoverlege Hanna Rydløv og kommunedirektør Jan Sævig med folkehelseoversikten som gir et bilde av folkehelsen i Trysil. Ramona Nordnes, Trysil kommune

- Overordnet så kan vi si at kommuneplanens samfunnsdel 2023-2034 for Trysil kommune er vår helseplan. Videre så skal kommunens folkehelseoversikt ligge til grunn for arbeidet med vår planstrategi, og folkehelseutfordringene skal drøftes i arbeidet med planstrategi, orienterer kommunedirektør Jan Sævig.

De største helseutfordringene

- Demografi (befolkningssammensetning), klimaendringer og geopolitisk uro regnes i dag som våre største helseutfordringer. Sosiale helseforskjeller øker overalt og er en stor trussel mot folkehelsen, sier kommuneoverlege Hanna Rydløv.

Helsefremmende arbeid

- Vi jobber for at alle våre innbyggere skal ha det bra og ha gode muligheter for en god helse. Dette er kommunens ansvar og oppgave, og vi skal jobbe helsefremmende. Våre saksbehandlere skal vurdere eventuelle konsekvenser for folkehelsen når de skriver saksframlegg, peker Hanna på.

Folkehelsen og trender

Trysil og Norge har generelt god folkehelse med lang forventet levealder og et velfungerende samfunn. For Trysil og landet for øvrig er det viktigst å opprettholde vår gode folkehelse og hele tiden se på folkehelseutfordringer, samfunnstrender og forebygge endringer som gjør oss sykere.

- Som det ser ut nå, så er det en tydelig trend med økte forskjeller i landet. Vi vet at dårligere råd, mindre nettverk, utenforskap og bosted gir en dårligere fysisk helse. Ved å tilpasse tiltak og generelt ha en utjevnende politikk så kan man redusere sosiale helseforskjeller. Dette er en klar anbefaling for forbedring av folkehelsen i Norge. Trysil som distriktskommune er ekstra påvirket av ujevn fordeling av helsetiltak, opplyser kommuneoverlegen.

Folkehelseoversikten

Hvert fjerde år skal alle kommuner og fylkeskommuner i Norge oppdatere sin helseoversikt. Oversikten over folkehelsen i befolkningen og de positive og negative påvirkningsfaktorene skal bidra til systematisk og kunnskapsbasert folkehelsearbeid.

I hoveddokumentet er det skrevet et sammendrag av hvert av hovedområdene som gir en rask oversikt og forståelse av helsetilstanden i Trysil. For en fullstendig analyse og forståelse, anbefaler vi å lese hele oversiktsdokumentet med vedlegg og de prioriterte innsatsområdene (se lenke under).

Prioriterte innsatsområder

På bakgrunn av folkehelseoversikten og prosesser i forbindelse med utarbeidelse av denne, kommunens samfunnsdel og nasjonale satsningsområder foreslår kommunens folkehelsegruppe prioriterte innsatsområder for folkehelsearbeidet i den neste fireårsperioden.

Følgende innsatsområder er valgt:

• redusere sosial ulikhet i helse
    • fremme sunne valg
    • livsmestring og psykisk helse
  • tilpasning til demografisk utvikling
  • klima og helse

Disse områdende beskriver det forebyggende arbeidet for folkehelsen i Trysil kommune. Alle de valgte innsatsområdene berører mål og strategier som er angitt i kommuneplanens samfunnsdel.

Jobber bredt

- I Trysil har vi valgt å jobbe bredt i alle sektorer med folkehelsen. Folkehelsegruppen består av 10 ansatte, og det har vært en prosess i hele kommunen for å komme fram til fokusområdene for folkehelsearbeidet, forteller Hanna.

Tiltak og utfordringer

- For å gi et konkret eksempel, så har vi fokus på psykisk helse hos barn og unge og styrking av gode levevaner for å prøve å minske og forebygge sosiale helseforskjeller. Statistikken viser at barna trives i skolen, og at de har gode muligheter til et rikt friluftsliv - dette gir oss gode forutsetninger, sier kommuneoverlegen.