Årsplan for Trysilbarnehagen

2.1 Barnehagenes satsingsområder: Trysil kommunes oppvekstmodell – robuste barn og unge som har det bra

I Trysil kommune bor det ca. 1 100 barn og unge i alderen 0–17 år og det er ca. 200 kommunale årsverk som arbeider med denne målgruppa.

Det forebyggende arbeidet rettet mot barn og unge, er av stor betydning for utvikling av god folkehelse. I Trysil jobber vi med å legge til rette for at det skal være godt å vokse opp. Vi har et byggende perspektiv på barne- og ungdomsarbeidet. Det handler om å legge til rette for friskhetsfaktorer. Faktorer som fremmer god fysisk og psykisk helse, mestring og trivsel. Vi kaller dette for byggende faktorer. Det byggende arbeidet er av stor betydning for utvikling av god folkehelse, og er i tråd med lokale og nasjonale føringer for folkehelsearbeid hvor fokuset er tidlig innsats.

Barn og unge i Trysil er vårt felles fokus, og det byggende arbeidet er tverrfaglig. Sammen skal alle voksne bidra til at barn og unge får de avgjørende, byggende faktorene. Det er utgangspunktet for oppvekstmodellen i Trysil kommune.

Oppvekstmodellen er utarbeidet av byggende team som er en tverrfaglig arbeidsgruppe bestående av representanter fra barnehage, skole, helsestasjon, barneverntjeneste, psykisk helse og oppvekstadministrasjon.

Oppvekstmodellen i Trysil kommune skal være et styrende redskap i arbeidet med barn og unge og skal innarbeides i alle virksomhetsplaner. Den gir grunnlag for en felles forståelse og verdigrunnlag for hvordan vi kan bidra til gode oppvekstsvilkår for kommunens barn og unge.

Tegning av fire hoppende glade barn og unge med tekst fra oppvekstmodellen rundt - Klikk for stort bilde

2.1.1 Robuste barn og unge som har det bra - som tør, vil og kan

Barn og unge blir utsatt for mye påvirkning som krever mot, trygghet og tilpasningsevne. Vi har som målsetting at barn og unge i Trysil skal bli robuste slik at de tør, vil og kan håndtere det livet byr på, og at de skal ha det bra med seg selv.

Det handler om å gi barna og ungdommene trygghet og om å styrke deres følelse av å ha verdi og tro på seg selv. Det vil gjøre dem i stand til å håndtere utfordringer og tåle motstand. Det har også betydning for deres evne til å tilpasse seg situasjoner og samfunnet de deltar i. De blir robuste.

Robusthet er et resultat av god psykisk og fysisk helse. Psykisk helse handler om vårt forhold til oss selv, til våre nærmeste og til samfunnet rundt oss. Fysisk helse handler om kroppens tilstand. Begge deler er viktige, og de blir påvirket av hverandre.

For å nå målsettingen om å bygge robusthet hos barn og unge, er det flere faktorer som har betydning. I Trysil har vi fokus på følgende byggende faktorer i arbeidet med barn og unge og deres familier:

• Rutiner, mat og søvn
  • Aktivitet og lek
  • Lyst til å lære
  • Relasjoner og inkludering
  • Medvirkning

Barnehagenes konkrete tiltak beskrives i Oppvekstmodellen.

2.1.2 Forbedringsarbeid i barnehagene

Trysilbarnehagene har siden høsten 2017 vært med i utviklingsarbeidet «Kultur for læring i barnehagen». Målet med prosjektet var å gi en mer inkluderende praksis der alle barn får utviklet og utnyttet sitt potensiale for læring. Kvaliteten på opplæringen ble styrket gjennom å øke kompetansen hos de ansatte i barnehagen ved å analysere og identifisere problemområder innenfor praksis og ble fulgt opp med adekvate og forskningsbaserte tiltak. Resultatene fra spørreundersøkelsene dannet utgangspunktet for videre arbeid i den enkelte barnehage, og dette arbeidet videreføres gjennom regionalt forbedringsarbeid i Sør-Østerdal.