Årsplan for Trysilbarnehagen

2.2 Barnehagens arbeidsmåter

Rammeplanen stiller krav om at årsplanen skal inneholde en progresjonsplan. Progresjon innebærer at alle barn skal utvikle seg, lære og oppleve framgang.             

Alle barn skal oppleve progresjon i barnehagens innhold, og virksomheten skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke- aktivitets- og læringsmuligheter. 

Progresjonsplanen tar ikke utgangspunkt i alder, men i tre trappetrinn som bygger på hverandre. Innenfor hvert av trinnene vil det være barn i ulik alder avhengig av det enkelte barns utvikling og nivå. Det er de voksnes oppgave å finne barnets ståsted og gi det passe utfordringer og en god progresjon slik at det holder seg i flytsonen, og opplever mestring.

2.2.1 Omsorg

Rammeplan sier:

Omsorg er en forutsetning for barnas trygghet og trivsel, og er grunnlaget for utvikling av empati og nestekjærlighet. Barnehagen skal gi barna mulighet til å utvikle tillit til seg selv og andre. I barnehagen skal alle barna oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for.

Trysilbarnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner, mellom barna og personalet – og mellom barna. 

Trinn 1

•      Oppleve trygghet i barnehagen.

•      Vise ulike følelser.

•      Ta imot trøst.

•      Utvikle tillit til seg selv og andre.

Trinn 2

•      Være oppmerksom på egne og andre sine følelser.

•      Vise empati.

•      Hjelpe hverandre.

•      Utøve hjelpsomhet. 

Trinn 3

•      Trøste andre.

•      Hente hjelp når noen trenger det.

•      Sette seg inn i andre sine følelser og situasjoner.

•      Inkludere andre.

•      Vise nestekjærlighet.

•      Glede andre og seg selv.

Du som voksen skal:

  • være en nær og tilstedeværende omsorgsperson som har relasjonskunnskaper. 
  • ta ansvar for at alle barn blir sett og møtt fra barnets egne forutsetninger og behov og gjort til en del av fellesskapet.
  • være trygg og sensitiv.
  • være fysisk og mentalt til stede.
  • ha barnet både på fanget, og i følelsene.
  • gi rom for ulike følelser - ikke bruke avledning som metode.
  • gi rom for ro og hvile.
  • legge til rette for trygghet og trivsel i barnehagen. 
  • møte barnet med åpenhet, kjærlighet, varme og raushet.

2.2.2 Lek

Rammeplan sier:

Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek- alene og med andre.

Leken er en frivillig aktivitet som barnet selv velger å delta i. Den er en tilstand det er fint å være i, samtidig som det er barnet som har kontroll over sin medvirkning i leken, og tar ansvar for den. De viktigste læringsituasjonene i en barnehage oppstår i daglig samspill, lek og vennskap barn imellom, og i samspillet mellom barn og voksne.  

Trinn 1

•          Begynnende turtakingslek.

•          Vise nysgjerrighet og interesse for det som skjer rundt seg.

•          Toddlerlek.

•          Parallellek.

•          Ha en venn.

Trinn 2

•          Kunne delta i ulike typer lek.

•          Dele og holde på leker (selvhevdelse).

•          Begynnende interesse for å leke med andre.

•          Kunne leke alene og med andre.

•          Være i lek over noe tid.

Trinn 3 

•          Leve seg inn i rollelek, glemme tid og sted.

•          Være mer selvstendig i lek. Bringe nye elementer inn i leken.

•          Humor i leken, glede av å være med andre. 

•          Oppsøke barn på en positiv måte.

•          Mestre turtaking.

•          Kunne regissere og bli ledet i lek.

 Du som voksen skal 

  • Veilede og hjelpe barna inn i lek.
  • Ha lekekunnskap og delta i lek på barns premisser.
  • Initiere lekesituasjoner og bruke leken som arena for læring. I praksis betyr dette at vi finner «lommer» i leken der vi kan bidra til å forsterke barns læringsutbytte.
  • Være en trygg og tilgjengelig voksen.
  • Tilrettelegge for lek.
  • Utvide og berike leken.
  • Bygge videre på barnas interesser og nysgjerrighet.
  • Gi barna felles opplevelser, som gir grunnlag for videre lek.

2.2.3 Danning

Rammeplan sier:

Barnehagen skal støtte barna i å forholde seg prøvende og nysgjerrig til omverden og bidra til å legge grunnlag for modig, selvstendig og ansvarlig deltakelse i demokratiske felleskap. Barnehagen skal bidra til at barna kan forstå felles verdier og normer som er viktige for fellesskapet

Danning er en livslang prosess og skjer i samspill med omgivelser, det vil si at rammene i hverdagen er med og former hvem du blir som menneske. Vi sier at danning er å lære seg å handle på en god måte i møte med andre. De unge må få delta i refleksjon rundt hvordan vi oppfører oss.

I Trysilbarnehagen skal voksne støtte barna i å forholde seg prøvende og nysgjerrig til omverdenen, møte andre med respekt, trygghet og raushet for et åpent fellesskap. I tillegg være nær barnet, se og høre det, være bevisst og aktivt bruke sin barnefaglige kompetanse, være bevisst sin rolle som god rollemodell og utøve denne ved bl.a. å vise vei og si HEI!

Trinn 1

•       Sitte ved bordet ved måltidet og være en del av fellesskapet.

•       Bli kjent med avdelingens rutiner og normer, og etter hvert innrette seg etter disse.

•       Vi sier HEI til hverandre.

Trinn 2

•       Synliggjøre mangfold.

•       Vise interesse for, og være deltagende i fellesskapet.

•       Forstå hverdagsrutiner.

•       Utvikle kunnskap, verdier og holdninger hvor alle anerkjennes som selvstendige mennesker.

•       Få en følelse av at JEG er viktig og at andre tar meg på alvor.

•       Hjelpe til med praktiske gjøremål

Trinn 3

•       Vise respekt for ulikheter blant mennesker.

•       Barna er rustet til å tenke selv, søke kunnskap, reflektere og stille spørsmål.

•       Innrette seg etter rutiner og regler i barnehagen.

•       Være ansvarsbevisst.

•       Oppleve tilhørighet til samfunnet, natur og kultur.

•       Lære å stille spørsmål til seg selv og til andre. Bli utfordret på sine tanker, samt å filosofere.

Du som voksen skal 

  • være en tydelig og trygg voksen.
  • ha evnen til å være tålmodig, og gi barna mange gjentakelser.
  • anerkjenne og følge opp barnas perspektiver og handlinger.
  • vise respekt for den kommunikasjonen som barna har, og vise interesse for det de sier.
  • være en god samtalepartner, samhandlingspartner, og veileder.
  • reflektere sammen med barna.
  • invitere barn inn i utforskende samtaler.
  • synliggjøre og fremheve mangfold og ulikheter som grunnlag for opplevelser, utforskning og læring.

2.2.4 Læring

Rammeplan sier:

I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til leke, utforske, lære og mestre. Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for deres læringsprosesser. Barnehagen skal bidra til læringsfelleskap der barna skal få bidra i egen og andres læring.

I Trysilbarnehagen vektlegger vi leken som grunnlag for barns utvikling og læring, både her og nå og i framtida. Vi har personale som kan mye om lek, skaper rom for lek og som tar leken på alvor.  

 Trinn 1

•      Forutsigbarhet.

•      Trygghet

•      Mestringsopplevelser i rutinesituasjoner som for eksempel påkledning og måltid.

Trinn 2

•      Barna viser nysgjerrighet.

•      Ta imot beskjeder.

•      Være kreativ i ulike situasjoner.

•      Begynnende selvstendighet i rutinesituasjoner.

Trinn 3

•      Deltaker i fellesskapet.

•      Respekt for seg selv og andre.

•      Samarbeide med andre.

•      Ta imot flerleddede beskjeder.

•      Selvstendig i rutinesituasjoner.

 

Du som voksen skal 

  • introdusere nye tema, situasjoner, fenomener og materialer.  
  • anerkjenne og stimulere barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær – slik at barna kan undersøke, oppdage og forstå sammenhenger.
  • legge til rette for at alle barn får utvidet sine perspektiver og innsikt.
  • være sensitiv og tilstedeværende.
  • bade barnet i språk - bidra til et rikt språkmiljø.
  • veilede og inspirere.
  • sørge for at alle barn kan få rike og varierte opplevelser, erfaringer og utfordringer.
Til toppen