Årsplan for Trysilbarnehagen

2.8 Fagområdene

Barnehagene skal se fagområdene i sammenheng, og på den måten ivareta barns behov for omsorg, lek, læring og danning. Dette skal danne grunnlag for allsidig utvikling. 

2.8.1 Kommunikasjon, språk og tekst

Rammeplanen sier: 

Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. I barnehagen skal barna få mulighet til å erfare ulike formidlingsmåter av tekster og fortellinger, som kilde til estetiske opplevelser, kunnskap, refleksjon og møter med språk og kultur. Personalet skal invitere til utforskning av både muntlige språk og skriftspråk.

Trinn 1

•      Barna blir kjent med enkle rim, regler og sanger.

•      Barna møter og blir kjent med første bokstaven i eget navn og ordbildet av navnet sitt.

•      Barna blir kjent med pekebøker og bildebøker

•      Barna blir fortalt enkle historier, ofte med støtte av konkreter.

•      Barna får oppleve gode samspillsituasjoner ved for eksempel stell og på/avkledning.

•      Barna møter bilder som utgangspunkt for undring og samtaler.

•      Barna møter voksne som setter ord på følelser, uttrykk og opplevelser.

Trinn 2

•      Barna blir bedre kjent med rim, regler og sanger.

•      Barna oppfordres til å leke og tulle med språket.

•      Barna blir lest for i bildebøker med lengre tekst, og blir fortalt eventyr, noen ganger med støtte av konkreter eller dramatisering.

•      Barna bruker spill og annet materiell, som stimulerer til lek med bokstaver og gir kjennskap til forskjellige begreper.

•      Barna kjenner igjen navnebildet sitt og oppmuntres til å «lekeskrive».

Trinn 3

•      Barna får, med støtte av de voksne, undre seg i forhold til lesing og lek med bokstaver.

•      Barna blir lest for i tekstbøker og fortsettelsesbøker.

•      Barna blir kjent med ulike vitser og gåter.

•      Barna møter rim og regler på andre språk.

•      Barna øver på å skrive navnet sitt.

2.8.2 Kropp, bevegelse, mat og helse

Rammeplanen sier:

Vaner og handlingsmønstre tar form allerede fra tidlig alder. Gode vaner som tilegnes i barnehagealder, kan vare livet ut. Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser.

Gjennom arbeidet med fagområdet skal barna få mulighet til å sanse, oppleve, leke, lære og skape med kroppen som utgangspunkt. Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse. 

Trinn 1

•      Barna får tilrettelagt for varierte motoriske utfordringer og erfaringer inne og ute.

•      Barna skal få sunne måltider i en hyggelig atmosfære.

•      Barna etablerer gode rutiner på håndhygiene.

•      Barna blir gjort oppmerksomme på ulike kroppsdeler.

•      Barna bruker naturen som en arena for bevegelser i variert terreng.

Trinn 2

•      Barna skal bruke naturen aktivt og videreutvikle sin kroppsbeherskelse, fin- og grovmotorikk.

•      Barna oppmuntres til å smøre maten selv og til å smake på forskjellig mat.

•      Barna skal få øve på selvstendighet ved måltidet, påkledning, dobesøk og håndvask.

•      Barna skal få kunnskap om hvor maten kommer fra.

•      Barna blir gjort bevisste på kroppens funksjoner.

Trinn 3

•      Barna skal få gode erfaringer ved aktiv bruk av naturen og nærmiljøet.

•      Barna skal få allsidige kroppslige utfordringer i naturen.

•      Barna blir gjort bevisste på kroppens behov og et variert kosthold.

•      Barna får kunnskap om og et forhold til personlig hygiene.

•      Barna skal få mulighet til å delta aktivt i planlegging og gjennomføring av måltider i barnehagen.

•      Barna videreutvikler sin fin -og grovmotorikk, og får en positiv selvoppfatning gjennom mestring.

•      Barna får kunnskap om kroppen, og respekt for egen og andres kropp.

2.8.3 Kunst, kultur og kreativitet

Rammeplanen sier:

Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for tilhørighet, deltagelse og eget skapende arbeid. I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve, og å skape kunstneriske og kulturelle uttrykk.

Fagområdet omhandler uttrykksformer som billedkunst og kunsthåndverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, film, arkitektur og design. Barnehagen skal la barna møte ulike kunstneriske og kulturelle uttrykk som gjenspeiler et mangfoldig samfunn og ulike tidsepoker. I arbeid med fagområdet skal personalet stimulere barnas nysgjerrighet, utvide deres forståelse og bidra til undring, undersøkelser, utprøvinger og eksperimentering.

Barnehagen må legge til rette for og videreutvikle barnas kreative prosesser og uttrykk. 

Trinn 1

•      Barna blir kjent med ulike materialer og formingsteknikker, med vekt på den taktile sansen.

•      Barna opplever musikk og dans i hverdagen og får erfaringer med ulike rytmer og takt.

•      Barna blir kjent med bevegelsessanger.

•      Barna får bruke ulike rytmeinstrumenter.

Trinn 2

•      Barna skal få erfaring med klipping, veving, fargelegging, maling, snekring etc.

•      Barna skal få oppleve mestring og glede med sang og musikk.

•      Barna får oppleve musikk fra ulike kulturer

•      Barna får høre fortellinger og eventyr og prøve seg på dramatisering.

Trinn 3

•      Barna får uttrykke seg kreativt og kunstnerisk både ute og inne.

•      Barna introduseres for ulike kulturuttrykk. 

•      Barna deltar på ulike kulturarrangement.

•      Barna bruker ulike teknikker, materialer, verktøy og teknologi til å uttrykke seg estetisk.

•      Barna lager egne fortellinger, rim og regler.

•      Barna lytter til musikk, hva forteller musikken?

•      Barna opptrer for andre

•      Barna har medansvar for samlinger

2.8.4 Natur, miljø og teknologi

Rammeplanen sier:

Opplevelser og erfaringer i naturen kan fremme forståelse for naturens egenart og barnas vilje til å verne om naturressursene, bevare biologisk mangfold og bidra til bærekraftig utvikling. Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.       

Trinn 1

•      Barna opplever, erfarer og får kjennskap til naturen ved å være ute i all slags vær.

•      Barna får kjennskap til dyr.

•      Barna eksperimenterer og leker med naturmaterialer.

•      Barna bruker sansene i naturen, opplever lyder, lukter og synsinntrykk.

•      Barna, sammen med de voksne, undrer seg ute i naturen. 

•      Barna får erfaringer med årstider, vær og hvordan naturen endrer seg.

Trinn 2

•      Barna får oppleve glede ved å ferdes i naturen.

•      Barna får kunnskap om dyr og naturen rundt oss.

•      Barna får en begynnende bevisstgjøring og forståelse for resirkulering og søppelsortering.

•      Barna introduseres for digitale verktøy.

•      Barna får en begynnende forståelse av naturens endringer gjennom årstidene.

Trinn 3

•      Barna får kunnskap og erfaringer om dyr og vekster i nærmiljøet.

•      Barna får kjennskap til miljøvern og kildesortering.

•      Barna bruker skogen til lek, undring, utforsking og eksperimentering.

•      Barna gjennomfører forskjellige forsøk, og får mulighet til å forske på egenhånd.

•      Barna får erfaringer med digitale verktøy.

•      Barna blir mer kjent med naturens endringer gjennom årstidene.

2.8.5 Antall, rom og form

Rammeplanen sier:

Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing.

Fagområdet omfatter lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, sortering, plassering, orientering, visualisering, former, mønster, tall, telling og måling. Det handler også om å stille spørsmål, resonnere, argumentere og søke løsninger. 

Trinn 1

•      Barna får erfaringer med begreper, former og materialer. 

•      Barna blir kjent med ulike former gjennom lek ute og inne.

•      Barna får erfaringer med enkle preposisjoner.

•      Barna er med på å rydde saker og ting til sin faste plass.

•      Barna får en begynnende kjennskap om tallene opp til 10.

Trinn 2

•      Barna blir bedre kjent med ulike former og kan kjenne igjen disse i omgivelsene.

•      Barna spiller spill med fokus på form, farge, tall/telling.

•      Barna har god tilgang på puslespill.

•      Barna får erfaringer med tidsbegreper.

•      Barna får undre seg over likheter, ulikheter, størrelser og antall.

•      Barna bruker kroppen og sansene for å utvikle sin romforståelse.

•      Barna får en begynnende kjennskap om tallene opp til 20.

Trinn 3

•      Barna blir kjent med motsetninger, og begreper om plassering.

•      Barna blir kjent med ukedagene, måneder og årstider.

•      Barna får erfaringer med vekt, mengde, avstand og volum.

•      Barna oppdager mål og former gjennom aktiviteter som f.eks. snekring.

•      Barna blir kjent med sammenhengen mellom tall og mengde.

•      Barna får en begynnende kjennskap om tallene opp til 100.

2.8.6 Etikk, religion og filosofi

Rammeplanen sier:

Etikk, religion og filosofi er med på å forme måter å oppfatte verden og mennesker på og preger verdier, normer og holdninger. Fagområdet retter særlig oppmerksomhet mot barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag i et samfunn preget av livssynsmangfold.

Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn, og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft.

 Trinn 1

•      Barna blir introdusert for opplevelser og tradisjoner knyttet til merkedager og høytider.

•      Barna lærer sosiale ferdigheter i barnehagen, som toleranse og å dele med hverandre.

•      Barna får erfaring med å vente på tur.

•      Barna får reflektere over rett og galt.

•      Barna skal få støtte til å kjenne igjen og uttrykke følelser med ord.

•      Barna blir kjent med hva som er ditt og mitt – dele leker.

•      Barna skal oppleve at de blir sett, hørt og forstått.

Trinn 2

•      Barna kjenner til høytider og tradisjoner representert i barnegruppa.

•      Barna får forståelse og toleranse for forskjellige kulturer og ulike måter å leve på.

•      Barna får reflektere over likheter og ulikheter og får erfaring med positiv konfliktløsing.

•      Barna oppmuntres til å vise respekt og toleranse overfor andre.

•      Barna øver på å gi ros og snakke positivt om hverandre.

•      Barna deltar i lek og samspill med andre barn over tid.

Trinn 3

•      Barna lærer om bakgrunner for de ulike tradisjonene knyttet til høytider.

•      Barna får oppleve likheter og ulikheter som verdifullt.

•      Barna kjenner til at mennesker er forskjellige og har ulike forutsetninger.

•      Barna får filosofere rundt liv og død.

•      Barna får begynnende forståelse for den enkeltes rettigheter og likeverd.

•      Barna blir bevisste på at egne handlinger påvirker andre.

2.8.7 Nærmiljø og samfunn

Rammeplanen sier:

Barnas medvirkning i barnehagens hverdagsliv legger grunnlaget for videre innsikt i og erfaring med deltakelse i et demokratisk samfunn. Gjennom utforsking, opplevelser og erfaringer skal barnehagen bidra til å gjøre barna kjent med eget nærmiljø, samfunnet og verden.

Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna opplever tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter og andre minoriteter. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene.

Trinn 1

•      Barna blir kjent med, og utforsker, barnehagen ute og inne.

•      Barna blir kjent med det nærmeste området utenfor barnehagen.

•      Barna blir kjent med «Meg selv og familien min».

•      Barna opplever gruppetilhørighet og vennskap.

•      Barna blir kjent med rutiner i egen barnehage.

•      Barna erfarer at de er viktig for fellesskapet.

•      Barna har medbestemmelse i egen hverdag.

Trinn 2

•      Barna går lengre turer i nærmiljøet og «utvider horisonten».

•      Barna blir kjent med samfunnet gjennom opplevelser og erfaringer i nærmiljøet

•      Barna besøker og blir kjent med biblioteket.

•      Barna ser på endringer i naturen.

•      Barna får erfaringer med ulike kulturer og skikker i barnegruppa.

Trinn 3

•      Barna blir kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet.

•      Barna blir kjent med lokalhistorie og lokale tradisjoner.

•      Barna lærer å orientere seg, og ferdes trygt i trafikken.

•      Barna blir kjent med de kulturene som er representert i barnegruppa/barnehagen, og lærer enkle ord på deres språk.

•      Barna blir kjent med samisk kultur.

•      Barna erfarer at alle mennesker er unike, og at de har en betydning for fellesskapet i barnehagen.

•      Barna erfarer at de kan påvirke og medvirke i sin egen hverdag.

•      Barna får begynnende kjennskap til menneskerettighetene.

Til toppen